Los bericht bekijken
Oud 18 april 2013, 17:10   #748
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard Gisteren in Nicosia

Gistermiddag heb ik rondgewandeld in Grieks Nicosia / Lefkosa en het Archeologisch museum bezocht; een oud gebouw met een op zich wel interessante, maar niet erg grote of belangwekkende collectie. Vergeleken met de museums in Athene, Istanboel of Ankara stelt het niet veel voor. Merkwaardig is overigens dat om 16 uur het museum sluit, en nog merkwaardiger is dat ook alle winkels en bedrijven om 16 uur sluiten. De stad maakt dan een uitgestorven indruk. In de zomermaanden kan dat nog verklaard worden door de vaak zeer hoge temperatuur; + 40 graden, maar waarom dat regime ook in de winter en lente wordt aangehouden is mij niet duidelijk.

De Laiki Bank mag dan wel failliet zijn, haar pinautomaten hebben mij euro-briefjes verschaft alsof er niets aan de hand was. Het eerste dat mij opviel in het centrum was de kleinschaligheid die in lelijkheid weinig onder doet voor het Turkse stadsdeel. Het stadsbeeld vertoont veel overeenkomsten met steden overal in Griekenland. Het ideaal van de Cyprioot schijnt een eigen bedrijfje te zijn. Men scharrelt zijn kostje letterlijk bij elkaar. Uniek zijn evenwel de weinige nog resterende en verwaarloosde koloniale villa's. Afgezien van keurig onderhouden protserige en reusachtige Aartsbisschoppelijke Paleis en enkele (kleine) overheidsgebouwen ziet het centrum er 'niet erg florissant' uit. Er is een heel grote Mac Donalds en verder wat aardige barretjes en Griekse eethuisjes. Er zijn ook onhandige stukjes trottoir en gaten en breuken in het plaveisel; dus kijk uit waar je loopt. Woningen en bedrijfsruimten in het oostelijke deelvan het centrum, voornamelijk laagbouw, zijn deels ruïnes. Je kan er veel fraaie in ontbinding verkerende gevels en ooit imposante deurpartijen fotograferen. Een groot bouwproject midden in de stadswallen ligt zo te zien voorgoed stil. Er is een busstation met vele lijndiensten terwijl het Turkse deel slechts bereikbaar is per Dolmus. Ca 10% van auto's is tussen de 20 en 40 jaar oud, het zijn van die mooie hoekige modellen. Het is niet te zien dat de bevolking als geheel van de euro heeft geprofiteerd en het lijkt mij onmogelijk dat deze stad (althans het centrum) een paar honderd miljard euro kan inleveren om de "Merry Crisis" het hoofd te bieden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden