Los bericht bekijken
Oud 23 september 2018, 13:14   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik denk dat de Fransen zich minder verbonden voelen door hun taal dan gij wel zoudt willen aannemen, Jacob. De reden daarvoor is dat het Frans, evenals het Algemeen Nederlands, in feite een aan het volk opgelegde taal is. De politiek tot het verdrijven van de inheemse talen voor het Frans door de Franse koningen was niet gegrond op de minachting die de Parijse regio voor die talen zou gehad hebben. Neen, de Franse koningen hadden de macht en ze vormden een wetgeving, een wetgeving die alsmaar uitbreidde en ingewikkelder werd. Ik begrijp waarom de Franse koningen hun minderheidstalen wilden verdrijven want, zoals ge ook zelf wel al ondervonden hebt: het is niet gemakkelijk om een wetgeving over een heel land te handhaven als er taalverschillen zijn. In België is dat wel gelukt maar toch ontmoeten we toch zo af en toe meningsverschillen die net uit dat verschil in taal voortspruiten. Ik heb daar niet zo direct voorbeelden van maar ik ben ze al tegengekomen. En in de vroegere eeuwen zal dat nog meer uitgesproken geweest zijn. Ik zie het invoeren van een Algemeen Frans in Frankrijk eerder als een bestuurlijke maatregel, om het regeren van de machthebbers gemakkelijker te maken. Minder discussie, dus. Het is onbegonnen werk om de wetgeving te moeten vertalen over X talen en dialecten, nietwaar?
Een land als Zwitserland laat zien dat meertaligheid geen enkel probleem hoeft te vormen, als er maar uitgegaan wordt van de integriteit van de taalgebieden (of taalregime per gemeente in het Zwitsers geval) en van wederzijds taalrespect (in het Zwitsers parlement spreekt ieder zijn eigen taal).

Frankrijk is een van die triestige voorbeelden op het Europees vasteland van landen die niet heeft kunnen omgaan met de taalkundige diversiteit binnen de eigen staat. Alles moest in dezelfde dwangbuis en daartoe krijgen meerdere minderheidsgroepen het staatkundig mes op de keel: aanpassen of vervolging. Historische talen op Frans grondgebied werden aldus gemarginaliseerd. De taal die eens stond voor de Bretoense cultuur en volk is nu herleid tot een absolute minderheidstaal binnen Bretagne bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden