Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2011, 09:02   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Dat is zeker een belangrijk aspect. Maar de oorzaak is juist dat die fusies dikwijls zijn opgedrongen door de politici en de "natuurlijke" sociale verbanden van de gemeenschappen hebben kapotgemaakt. Niet dat er geen vrije samenwerkingen zouden mogen ontstaan tussen gemeenten of welke geografische entiteiten dan ook om bv economische redenen.
Als we kijken naar Zwitserland, wat voor ons land een zeer goed voorbeeld is in allerlei opzichten, dan zien we dat het eerste beslissingrecht ligt bij de kleinste entiteiten. Die geven dan beslissingrecht af, terugneembaar, aan grotere entiteiten, enz..
Nu is er wettelijk bepaald dat officiele volksraadplegingen enkel kunnen in gemeenten (en provincies) , zelfs op districtniveau (Antwerpen bv) of deelgemeente niveau (vroegere autonome gemeenten) kan het niet.
Dat zijn opgelegde spelregels, daarin is niets democratisch tot stand gekomen.
Bovendien is "niet gaan stemmen " in een vrije verkiezing inderdaad een vrije mandatering van hen die wél gaan stemmen en volledig aanvaardbaar. Dit in tegenstelling tot de "gedwongen mandatering" in het representatief systeem waar ge wettelijk gezien een mandaat moét geven voor alle beslissingen in de volgende jaren.

Paul
Maar daar reageerde ik niet niet op, wel op het feit dat je het precies 'veroordeelt' dat die uit de fusiegemeenten niet gaan stemmen (ontbreken de levenswijsheid om mee te beslissen over die die verder van hen afstaan?).
Ik las ergens dat in aarsele 1 op 3 is gaan stemmen. Da's toch echt heeeelemaal niét slecht?

Het zou idd beter zijn mochten referenda ook op deelgemeenteniveau kunnen.

Ik weet wel niet of er overal nog van natuurlijke verbanden kan gesproken worden. Ik heb ooit in een dorp gewoond dat gefuseerd is met een grotere gemeente. Ik schat dat ongeveer de helft van de dorpsbewoners nieuwkomers waren (grote dure villawijken). Ik was ook zelf een nieuwkomer, natuurlijk. Waar is het "natuurlijke sociale verband"? Wat ik daar ook voelde was een wens tot autonomie tav de hoofdgemeente, maar vooral dan bij de 'autochtone' bevolking - veel nieuwkomers vonden het precies allemaal wel ok. Kenden ook de geschiedenis niet natuurlijk.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden