Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2008, 22:33   #13
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Een vraag aan Herr Oberst:

Is het niet contradictorisch dat een "Europa der Naties" één vlag zou moeten hebben?


Willen we Europese "eenheid", laat ons dan eerst een nieuwe Kulturkampf organiseren, want de eenheid van Europa was altijd gebaseerd op het cultureel-spirituele (de auctoritas) in eerste instantie en op het politiek-militaire (de potestas) in tweede instantie.

Dat staat HAAKS op de huidige Europese integratie. De normale gang van zaken (cf. Middeleeuwen) is dat een gebied éérst politiek en militair geïntegreerd (of geannexeerd) wordt en pas na enkele generaties economisch. Waarom? Om de lokale economie de kans te geven zich aan te passen aan de nieuwe "marktruimte". Zo kwam het dat binnen één land soms tolbarrières voorkwamen.

Wat de EU nu doet - geperverteerd als ze is door de vrijhandelsidee - is het radicale omgekeerde van historische integratieprocessen en heeft nu al geleid tot de vernietiging van grote delen van de Europese kmo-economieën. Het valt te vrezen dat de vernietiging op termijn zelfs totaal zal zijn als het rechts-liberalisme de bovenhand haalt. Na elke wereldoorlog heeft het Amerikaanse grootkapitaal immers steeds meer greep op de Europese economieën gekregen. Dat ging gepaard met een geweldige kapitaalconcentratie en schaalvoordelen.

De (unitaire) Europa-Natie-idee van Thiriart is duidelijk, de (federale of neofeodale) Rijksidee van Evola en de Benoist ook. Maar het "Europa der Naties" niet. Het blijft flou.

Het bewijst voor mij weer eens de ideologische armoede van "rechts". We moeten niet nadenken over een zoveelste vlag - voor mijn part mag het een hamer en een sikkel zijn! - maar processen analyseren en een nieuwe cultuur creëeren en dan pas een radicaal alternatief voorstellen. En als kers op de taart misschien nadenken over een nieuwe vlag.

Het is niet omdat het de EU "lukt" om omgekeerd te werk te gaan, dat dat voor ons ook geldt.
U moet er niet te veel achter zoeken, hoor (het betreft hier een draad van zowat een jaar geleden). Ik vroeg me gewoon af of er in rechts-radicale/ volksnationalistische kringen reeds zo'n symbool bestond, dat de Europese cultuur moet vertegenwoordigen. Natuurlijk moet het Europa der Naties niet slechts één vlag hebben, maar een gezamelijk symbool van gedeelde identiteit lijkt me niet tegengesteld aan de volksnationalistische idealen.

Los daarvan deel ik uw analyse over de waanzin van het primaat van de economie grotendeels wel. Ik walg van de zogenaamde 'Europese economische ruimte' en de koopmansmentaliteit die daarmee gepaard gaat. Als Europa al vereniging nodig heeft, dan is het in de eerste plaats morele en spirituele vereniging, geen economische. Op politiek vlak blijf ik er, als volksnationalist, bij dat een confederatie het verste is wat we dienen te gaan. De belangrijkste taak van zo'n confederatie moet het vormen van een Europees leger zijn, om een tegengewicht te bieden aan de NAVO.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden