Los bericht bekijken
Oud 20 april 2012, 11:03   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik zei ook niet dat we met de huidige middelen perfect voospelbaar zijn. Sterker nog, voor het voorspellen van wat er gaat bebeuren is een computer nodig die ruim ingewikkelder is dan het systeem dat je wilt voorspellen, en bovendien vaak meer wetenschappelijke kennis dan dat wij nu hebben. Statistisch kunnen we het gedrag van mensen in simpele situaties al wel redelijk voorspellen, in ieder geval tot je mensen verteld dat je ze probeert te voorspellen en allemaal omgekeerde psychologie enzo aan bod komen.


Wat ik dan ook niet zei, ik had het over de in principe voorspelbare natuur van het universum. Mijn verhaal kwam neer op "dat je de toekomst zou moeten kunnen voorspellen (met vrij onrealistische en mede daarom vandaag de dag onbestaande middelen) betekent niet dat er geen vrije wil bestaat". Vrije wil is slechts een definitie, een begrip dat wij aan ons gedrag toekennen. Je kan alles wat leeft een vrije wil toekennen, en zelfs alles wat niet leeft.


Ik had het dan ook niet over dat "de wetenschap" constant iedereens gedrag zou moeten willen gaan voorspellen. Het statistisch voorspellen zoals jij dat hier zelf aanhaalt kan wel heel nuttig zijn, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van verkeerssituaties of het maken van reclame.
Definieer dat voorspellen eens dan, wat is er precies te voorspellen aan onze handelingen? , ik begrijp het niet helemaal.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden