Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2004, 22:41   #57
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

economische sancties komen echt niet uit de lucht vallen.. Het is een middel dat niet snel toegepast wordt, en alleen indien diplomatieke druk heeft gefaald om het land tot andere inzichten te bewegen..
Er zijn op deze aardbol heel wat landen die onder sancties liggen, cuba ligt er al decenia onder voor veel minder dan syrie.
wat is je punt hier eigenlijk? je wijkt af van het argument....

[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Citaat:
Het feit dat er op korte termijn economische sancties tegen Syrie volgen bewijst op zich
hoezeer het land onder druk staat..
Korte termijn? Het land stuent al decenia de terroristen.
weeral dezelfde opmerking. Of Syrie al decennia lang terroristen steunt doet niets af van mijn argumentatie..

[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

Citaat:
De Iraq oorlog -terrorisme of niet- toonde aan wat de VS doet met landen die zich halsstarrig blijven verzetten..Ik weet dat ik persoonlijk niet graag in Assad's schoenen zou willen staan op dit ogenblik.
Valt wel mee denk ik.

De VS steunt ook landen zoals china, die verzetten zich ook tegen de VS.
wel, je mag er vanop aan dat er van de kant van de VS weinig steun aan Syrie zal komen..


[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

Citaat:


'er broeit altijd wel wat in syrië' klopt trouwens niet. Het land is een van de meest rustige in de regio ..Je moet al een tijdje in de geschiedenis teruggaan om serieuze crississen tegen te komen..
Syrie bezet nog steeds libanon, assad maakt deel uit van een minderheidsgroep in syrie, in 82 was er een opstand, sinds de jaren 80 is er de muslim broterhood actief die tegen de regering vecht. De opvolger van de dynastie is in 94 omgekomen, de vredesonderhandelingen met israel zijn stilgevallen, 50% van het BNP gaat naar het leger en de veiligheidsdiensten . De enige reden dat het zo rustig is door die enorme veiligheidsdienst,...

Nee ik vind syrie helemaal zo rustig niet het lijkt me eerder een tijdbom.
Libanon : de situatie is volledig gestabiliseerd daar..Je spreekt over oude conflicten.
opstand in 1982 : idem, oud nieuws..Bij Aleppo en Hamah werden de Moslim Brotherhood, tezamen met zo'n 25.000 burgers trouwens vakkundig weggeveegd. Het Moslimbrotherhood heeft géén grip meer in het land, tenzij misschien via tentakels zoals Hamas.

zoals je stelt, het regime heeft een stevige greep op het land, vandaar de stabiliteit natuurlijk..Maar de Koerden vormen nu wel degelijk een probleem..




[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

Citaat:
als jij WMD + het uitroepen van Al Qaeda als gemeenschappelijke vijand + stappen in richting van democratisering = 'sinds Iraq niets aan veranderd' ....
Khadafi probeert al jaren vriendjes te worden met het westen dat was al voor iraq zo en gaat nu gewoon verder.
dat lijkt me eerder een grove veralgemening van jouw kant. De situatie is wel degelijk dramatisch veranderd het laatste jaar..


[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

Citaat:
luister, sancties komen echt niet 'out of the blue', zoals jij voor ogen meent te hebben. Er is al wel degelijk een proces bezig waarin Syrie de duimschroeven wordt aangedraaid, alleen zie je dat blijkbaar niet.
De sancties tegen syrie vroeger en de vernieuwde nu zijn peanuts tegenover de sancties tegen iraq of cuba.
maakt niet uit, je moet geen appelen met peren vergelijken. Het gaat om de lineaire beweging..



[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

Citaat:
Syrië is een probleem, maar je mag het ook niet overdrijven. Al Qaeda beschouwt het Syrisch bewind allemaal als afvalligen, en er is vooralsnog dan ook géén rechstreeks element dat Syrië aan Al Qaeda linkt.
En voor jou is al qaeda dus de enige vijand? Je bent precies bush? Iraq en al qaeda meer denkt die niet aan.
voor de zoveelste keer, ik verdedig hier niet mijn eigen mening, doch probeer enkel maar een beeld te schetsen van de politieke strategie en tactiek die langs verschillende zijden wordt gebruikt.
Al Qaeda is Sunni, Assad is Alawi ..De strijd gaat in de eerste plaats tegen de Sunni..


[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

Syrie steunt al jaren hezbollah en andere terroristische groeperingen (waaronder hamas bijvoorbeeld) dat is even erg internationaal terrorisme als al qaida deed. Dat dit vooral gericht is op israel maakt niks uit.

Syrie bezet al jaren libanon, maar blijkbaar is dat ook minder erg dan koeweit bezetten.
je vergist je wel degelijk. Vanuit het standpunt van de VS is de internationale terroristische dreiging die van Syrie voortvloeit niet te vergelijken met de dreiging van Al Qaeda.. Syrië is enkel betrokken in Israel, maar ageert niet rechtstreeks tegen de VS . Tenzij je enkele recente voorbeelden als uitgangspunt van je analyse zou nemen. Afwachten welke houding Assad aan zal nemen , nu hij zo onder druk staat van de Coalition of the Willing..



[quote="k9"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot


Heb ik al gedaan, ten dele pesoonlijk en ten dele economisch . De oorlog tegen terreur is een excuus.


heel beperkt terwijl ze aan een zij issue als iraq zoveel geld verspillen.



terrotisten blinken niet uit als helden. Als ze een makkelijker doel zien in burgers als in VS soldaten zullen ze dat aanpakken.

De analyse van de VS is trouwens juist daarin ze proberen een burgeroorlog te starten .
persoonlijk en economisch..Met die motivaties voer je géén oorlog. Een dergelijke visie miskent gewoon de dagdagelijkse politieke realiteit. Het miskent ook de actie die op het terrein ondernomen wordt, en de diplomatieke druk die de VS aan bepaalde landen opleggen.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline   Met citaat antwoorden