Los bericht bekijken
Oud 26 april 2008, 16:56   #17
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Jullie zijn allemaal gekke mensen:

Je verdient als bediene 50k bruto, en betaalt 30%SZ via uw patrone- + 40% bedrijsvoorheffing en uw patron zogezegd nog een 15-20% SZ op uw loon

Van bruto loonkost 60.000 staat er dus amper 20.000 op uw rekening, een klein beetje karikaturaal voorgesteld, maar enfin het belastingregime incl sociale zekerheid zit toch dik boven de 50%


Nu moet je u inbeelden: ik ben belg en werk voor een andere beld.

Dus om 1 uur arbeid te kopen (want we betalen het aan de volle prijs remember) , moet ik eerst 3 uur arbeid presteren. En dat vinden jullie allemaal normaal ?

Het model dat arbeid maximaal bvb 30% belast wordt zou je zien dat je bvb om 1 uur arbeid te kopen je bvb 1.3 uur arbeid zou moeten presteren.

Laten we dus maar rustig stellen dat de verhouding tussen bruto en netto bepaalt wat je doet met uw geld. En precies overbelasten van de arbeid komt ons eigen zelf niet ten goede. Het heeft een soort versmachtend effect.

Stel de economie groeit 100% doordat je ipv van 40uren per week begint 80uur per week te werken. Dit dubbel inkomen laat u toe om ipv 12uur meer arbeid te kopen... Of ondanks de groeicijfers van 100% kun je maar verwachten dat de tewerkstelling daardoor 33% groeit.

De politiek heeft dus echt een versmachtend systeem bedacht voor onze economie.
Ik begrijp geen bal van je gecijfer. Maar dat van die 30% doet me denken aan de angelsaksische realiteit. Dat een groot deel van je inkomen dan naar privé sociale zekerheid gaat (het duurste sociale zekerheidssysteem ter wereld) daar zwijg je zedig over. Veel mensen betalen dat zelfs niet meer. En die jobs die er dan zouden bijkomen wie gaat die dan invullen ? En wat voor jobs zouden het zijn ? Elk systeem is maar goed tot er teveel van geprofiteerd wordt. Dan wordt het tijd om nog eens een beetje verandering in de zaak te brengen. Voor de moment zijn het de rijken die zwaar de armere werkenden uitzuigen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden