Los bericht bekijken
Oud 1 oktober 2012, 10:01   #286
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Vertical Farms.

Gewoon zoveel bouwen als nodig.
Allemaal goed en wel, maar waarom plaatst men in parken en groene plekjes in de stad alleen maar uitheemse struiken die de stadsdiensten minstens twee keer per jaar met veel lawaai moeten gaan snoeien en gaan haxelen? Kijk rond.
Voor minder geld kan je daar aalbessenstruiken plaatsen, frambozenstruiken, etcetera.
En vervang al die wilde kastanjelaars door tamme, of door okkernotenbomen.
Op dat vlak kan al heel wat gedaan worden. Een okkernotenboom is een ontmoetingsplaats (noten 'graven zich in en het zoekwerk kan weken duren). Mispelbomen zie je ook nergens. Die groeien traag en de vruchten zijn eetbaar in de winter na een fermentatieproces: hoe 'rotter' hoe lekkerder. En zo zijn er vele mogelijkheden om per wijk voedzame zaken aan te bieden met minder onderhoudskosten.
Elke school met een refter, elke cateringsbedrijf, elk bedrijf dat gebruik maakt van een cateringsbedrijf kan er een varken op na houden, en zelfs een zeug met biggen.
In de jaren zestig had de concierge van de school in Schoten een varken. En dat beest kreeg de resten van de refter. Dat is me altijd bijgebleven.

Verder wacht ik de realisatie van zo'n verticale farm af. Ik denk aan het volgende:

- dat dieren met vier poten gemaakt zijn om op de begane grond te zitten en gevoelig kunnen zijn voor de hoogte (bv het twintigste verdiep). Dat is dus uit te zoeken. De dieren zouden zich bv in een constante staat van alert kunnen bevinden met een fysieke uiting ervan (ziekte of stress vlees).

- militair strategisch is het niet zo'n slimme zet. Wil je als vijand een stad lam leggen dan hoef je veel minder inspanningen te leveren dan voorheen; je bombardeert gewoon die vertical farms. Zie je de mensen al tussen het puin zoeken naar die halfdode of dode varkens en kippen? Ik geloof niet erg in concentratie, eerder in decentralisatie.

- verder vrees ik dat die vertical farms, als ze het stadium van prestigeproject voorbij zijn, en één of andere politicus gaat er zijn lot op verpanden, dat er een vrijgeleide wordt gegeven om al het groen rondom een stad vol te bouwen.

- wat gebeurt er met een stroomonderbreking? Een panne in de afvoer van de mest of de ventilatie? Dat we voorouders hebben gehad die verfente aaaseters waren is oké, maar we moeten die zaken nu niet gaan reïntroduceren. Een van de hitte gestikt varken is niet meer eetbaar. Vlees moet bloeden.

Uiteindelijk zijn die vertical farms niet anders dan toegeven aan de bevolkingsaangroei. Aan een bevolking die hersenloos vlees consumeert en zich hersenloos vermenigvuldigt.

Van homo erectus naar homo habilis naar homo sapiens naar homo vraat en kweek?

Laatst gewijzigd door parsprototem : 1 oktober 2012 om 10:04.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden