Los bericht bekijken
Oud 20 september 2022, 17:33   #419
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Waarom is de aarde kleiner vanop de maan dan de maan vanop de aarde? Is ze niet 4x groter?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dat is ze niet. Ik vermoed dat je je eigen beleving van de maan danwel ingezoomde filmbeelden aan het vergelijken bent met uitgezoomde foto's waar de aarde ook op staan genomen op de maan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Loop vannacht naar buiten (of bij de volgende volle maan, of de volgende keer dat het niet regent) en maak met je telefoon een foto van de maan. Niet inzoomen (op 1x laten staan of zetten), gewoon een foto maken. Ik durf te wedden dat op die foto de maan veel kleiner lijkt dan hij voordat je begon met je telefoon te richten gevoelsmatig nog leek.
Ik zag de maan vanochtend zelf hangen, dus heb mijn telefoon erop gericht en geklikt. Dit is mijn foto. Ik heb hem enkel even door een fotobewerkingsprogramma gehaald om er een klein beetje compressie overheen te gooien en (hopelijk) metadata te verwijderen.



Ik wist met mijn verstand dat die er klein uit ging zien op de foto, maar ik schrok gevoelsmatig zelf ook weer even van hoe klein.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden