Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2018, 14:24   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De ocmw's van alle grote (en middelgrote?) steden hebben ruime bosgebieden of landbouwgronden in eigendom, vaak heel wat verder dan aansluitend op het grondgebied van hun eigen gemeente.

Dat is van oudsher zo.

Maar hoe dat komt, dat weet ik niet. Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Nu ik ken wel de geschiedenis van een paar domeinen in eigendom van de huidge OCMW's.
In het verleden waren het RKK instellingen die de openbare onderstand verzorgde.
Die kregen sommige domeinen in handen door schenkingen en erfrechten, maar ook door ongure praktijken in het verleden.
Deze instellingen werden overgenomen door de gemeentelijke instelling commissie van den openbare onderstand, samen met al de bezittingen.
Deze instellingen handen de vrije hand en konden zonder controle met hun gelden niet afkomstig uit belastingen vrij besteden aan wat ze wilde.
De praktijk van erfenissen viel weg, maar schenkingen bleef en terugvorderingen met interest van voorgeschoten gelden kwam er bij.
Hierdoor konden deze instellingen vaak woningen en gronden in beslag nemen, nadat ze zieken en bejaarden een periode hadden ondersteund.
De enige die toezicht hielden en houden, waren en zijn de plaatselijke politici.

Vandaag dagen die instellingen de naam OCMW, maar hun praktijken zijn in weze niet veranderd.
Vaak schieten zij het geld voor om hulpbehoevende bejaarden in een rusthuis te laten verzorgen, maar nemen na het overlijden van deze bejaarden al hun onroerende goederen in beslag als terugbetaling van de voorgeschoten gelden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden