Los bericht bekijken
Oud 10 december 2004, 15:53   #163
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Is Olivier Gourmet ook separatist? "Wie?", zal u me zeker vragen. Olivier Gourmet, een Waalse acteur, die, onder meer, een prijs in de Festival van Cannes in 2002 won voor zijn interpretatie in "Le Fils", een film van de broers Dardenne.

Wat zegt Olivier Gourmet in "Le Monde 2" : "Nous sommes des faux Français de la province oubliée". ("We zijn valse Fransen van de vergeten provincie"). "Nous avons plus d'affinités avec la France qu'avec la Flandre". ("We hebben meer affiniteiten met Frankrijk dan met Vlaanderen"). "L�*-bas, dans le Nord, personne ne sait que j'ai reçu le prix d'interprétation �* Cannes, par exemple." ("Daar, in het Noorden, weet niemand bijvoorbeeld dat ik de interpretatie prijs in Cannes behaald heb").

Verder nog dit : " Nous sommes de nulle part, nous ne savons pas qui nous sommes, alors nous nous cherchons et nous rigolons beaucoup de nous-mêmes." ("We zijn van nergens, we weten niet wie we zijn, dan zoeken we elkaar en lachen we veel met onszelf".)

En Benoit Poelvoorde! Wie? Nog een Waalse acteur, nog meer bekend in Frankrijk, vooral met de film rond Claude François "Podium" maar ook "Les Randonneurs", "Le Boulet" en nu in de actualiteit met de nieuwe film waarin hij speelt, "Narco". Wat Poelvoorde zegt : "Chez nous, en Belgique, star, ca ne veut rien dire, cela n'existe pas". ("Bij ons, in België, ster, dat betekent niets, dat bestaat niet".) Om te eindigen met een "Je dois tout �* la France!" ("Ik heb alles aan Frankrijk te danken!").

Die twee Waalse acteurs zijn misschien geen separatist maar ze zeggen duidelijk dat ze geen Belgische gevoelens hebben en dat ze met Frankrijk ergens verbonden zijn. Stel je voor, Poelvoorde heeft meer media-aandacht in Frankrijk dan in België, en dat voor iemand die uit België komt. Is het normaal? Maar ja, wat is nog normaal in België? Da's een andere vraag.

Laatst gewijzigd door Everytime : 10 december 2004 om 15:57.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden