Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2021, 15:03   #177
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het grotere plaatje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland heeft de afgelopen decennia een uitstekende relatie met Duitsland en de Scandinavische landen.
Wel, des te beter natuurlijk ! Alleen, wij zijn geen Scandinaven, en wij zijn Nederduitsers die niet willen verhoogduitst worden.
Citaat:
De Benelux is op sterven na dood
En dat is jammer want het zou een prachtige uitgangspositie zijn om mijn ideaal te realiseren. Maaar goed, het feit dat men die ooit oprichtte heeft natuurlijk zijn redenen; ik zie daarin dat de Heel-Nederlandse geest nog aanwezig is.
Citaat:
en de meeste Belgen hebben meer met Frankrijk en de Latijnse landen , dan met Nederland en de Noordelijke landen.
Dat weet ik nog zo niet, en er zijn trouwens twee soorten Belgen zoals ge wel weet.
Secundo: "meer hebben met " doet volstrekt niets ter zake. Het gaat om a) geopolitiek en b) om ons gemeenschappelijk belang.
Citaat:
België ligt naast Nederland maar de afstand is erg groot , ook in politieke zaken.
Als dat zo zou zijn dan is dat gewoon een kwestie van een rake marketingkampagne op touw te zetten om de publieke opinie te bewerken.
En op politiek vlak wil elk bestuursniveau zijn eigen macht bestendigen in de plaats van die te delen. Daarom gaat het ook niet vooruit met de Europese integratie. En wat de Nederlandse integratie betreft knelt het schoentje op precies dezelfde plaats.

Maar goed, ik heb het over de wenselijkheid van het N-projekt. Niet over de haalbaarheid ervan. Momenteel is dat volstrekt onmogelijk omdat het op geen enkele politieke agenda staan.
Citaat:
Hier komt nog bij dat veel Belgen de 15 jaar van het VKN 1815-1830 ,als de donkerste periode zien in de Belgische geschiedenis.
Dat onderzoek of die rondvraag daarnaar is mij volledig onbekend.
Wat ik echter des te beter weet is dat de meeste mensen geen snars van hun geschiedenis kennen. De meeste Belgen hebben wellicht niet de minste notie van het bestaan van het VKN überhaupt.
Tot die marketingkampagne zou ook een aanpassing van de "eindtermen" in het geschiedenisonderwijs behoren in Nederlands perspektief. Om te beginnen zou men zowel in noord als zuid de geschiedenis van het andere deel der Nederlanden moeten behandelen na de scheiding van 1648.
Waarom hoorde ik in het college nooit iets over de Luxemburgse delingen, toch een belangrijk gegeven in de geopolitieke geschiedenis (van de desïntegratie) der Nederlanden ?
En waarom hoorde ik nooit iets over de Patriottenbeweging in het noorden terwijl de parallel met het Vonckisme in het zuiden toch wel treffend is ?
Kortom als "vaderlandse geschiedenis " de geschiedenis der ganse Nederlanden behandelen. Dat zou op zich al een krachtig signaal zijn in de vorming van een Nederlandse identiteit.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2021 om 15:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden