Los bericht bekijken
Oud 14 december 2017, 19:03   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kost het meer elektrische energie om uit lucht van 5 graden twee graden te onttrekken, tegenover uit lucht van 15 graden, ook twee graden te onttrekken ?

Mijn achterburen hebben luchtwarmtepompen. Ik durf al eens wakker te worden (als ik niet moe ben of misschien al wel half wakker) als hun spel automatisch aanslaagt, zo rond een uur of 5.30 u.
Voor een luchtwarmtepomp moet je dus plaats hebben, en wat afstand van de buren, of ge krijgt miserie.

Een van mijn kinderen gebruikt een grondwaterpomp. Ik hoor hem niet klagen.
Theoritisch antwoord: ja het kost meer energie, de COP verandert ifv de buitentemperatuur. Nu het is vooral als het -10° vriest dat die systemen op hun bek gaan.

Nu de beste COP haal je met water. Het ideale is dat je rivierwater of een beek gebruikt. Het beste systeem die ik ken is Heliotherm met een CO2 diepaardesonde. Dat is gewoon een buis met CO2 in, die 100meter in de grond zit en de CO2 onttrekt de warmte uit de grond. Dat systeem bevriest nooit... (de grond wel natuurlijk)

Het tweede leukste systeem is een systeem met 'thermodynamsiche zonnepanelen' dus de zonnepanelen kapteren de zonnewarmte op zwarte metalen platen en onttrekken de warmte aan de lucht plus zon. In elk geval die combinatie is overdag heel efficient.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden