Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2019, 15:37   #75
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Betreft aanleg rechte 'streep' spoorwegen in de EU en VS ligt ietwat gecompliceerder. De onroerendgoedprijzen zijn niet meer van de 19e eeuw..

China kost het minder geld om bewoners die op de route liggen schadeloos te stellen en is denk ik ook juridisch makkelijker om gedaan te krijgen.

De enige betaalbare en vooral makkelijk juridische manier van snelle railverbindingen is om onder de grond te gaan - voor landen met hoge onroerendgoedprijzen. Dit heeft Elon Musk ingezien en kan wel eens zijn volgende parade paardje worden - bijvoorbeeld mocht hij TESLA van de hand doen.

Ps mocht snel-railvervoer het bovengronds gaan, doormiddel van beton, dan wil ik de CO2 emmissies gegevens ook zien. Dit moet om enorme aantallen gaan.
In bijna heel Europa maar ook de VS liggen die spoorwegen er al sinds de 19de eeuw. Ze moeten gewoon gemoderniseerd worden en aangepast aan hogesnelheidstreinen. Toegegeven dat kost veel, heeft vooral Nederland veel gekost door enkele domme beslissingen.
Maar op lange termijn veel milieuvriendelijker en veiliger dan een steeds meer dichtslibbend vliegverkeer. Maar op lange termijn denken is soms moeilijk in landen waar partijpolitiek gekibbel de agenda beheerst, zoals veel EU landen en de VS dus.
Alleszins de eerste high speed verbinding in de VS tussen San Francisco en LA lijkt er eindelijk te komen, zou klaar zijn in 2029. Dat is bijna 50 jaar na Frankrijk en Japan... en 30 jaar na ontwikkelingsland China...
De Chinezen zijn zwaar aan het investeren in high speed treinen in Afrika, Oost-Europa, de ex-Sovjet-Unie en Azië (onder meer Thailand, Maleisië, Laos, Myanmar, etc.).
De grote spelers in West-Europa en Canada Alstom, Bombardier, Siemens, met veel ervaring lijken zich in snelheid te laten pakken door de Chinezen.
Ik ken er wel wat van. Ze zijn duur, en domineren vooral de markt in West-Europa. Tegen dat hier echter een beslissing genomen wordt over zo'n project is dit in China al afgewerkt en operatief... Dat Chinezen hier niet actief zijn in deze sector is puur omdat ze uit de markt geweerd worden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden