Los bericht bekijken
Oud 16 augustus 2003, 17:00   #57
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Hallo Superstaaf. Sta mij toe 1 & ander recht te zetten: ik ben in se geen tegenstander van het BROV. Maar pleidooien voor het BROV worden dikwijls gevoerd op een democratie-ondermijnende manier. Ik reageer hier tegen de mensen

*die volhouden dat de helft + 1 van de kiesgerechtigden binnen door historische toevalligheden vastgelegde grenzen het absolute monopolie op ethische en politieke waarheid heeft.
*die vinden dat de grondwet geen speciale bescherming behoeft in een bestel met BROV
*die de volkssoevereiniteit absoluut boven de mensenrechten stellen (zie daarvoor de Debatclub)

Ik vind dat gevaarlijke standpunten, om dat je daarmee elke grond verliest om nog de wetten van een land te bekritiseren. Jos Verhulst himself geeft aan dat het meerderheidsbeginsel steunt op het gelijkheidsbeginsel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Het meerderheidsbeginsel berust op de overtuiging, dat iedere mondige mens gelijk moet kunnen wegen bij de besluitvorming, ongeacht zijn macht en kracht. Deze overtuiging berust op haar beurt op het idee, dat de individuele mens - ondanks al zijn beperkingen - in zijn kern de verschijningsvorm is van het morele in de wereld. Net zoals fundamentele kleuren zoals bv rood en blauw kwalitatief volstrekt onherleidbaar zijn tot elkaar, maar in algemenere zin toch volstrekt gelijk zijn in de zin dat ze op dezelfde wijze kleur, volledig kleur en alleen maar kleur zijn, zo vertegenwoordigen de individuen elk ook een soort morele kleur, onherleidbaar tot elkaar, maar toch qua fundamentele hoedanigheid volstrekt gelijk. Het meerderheidsbeginsel telt de individuen op die basis als gelijk, los van hun macht of kracht.
Daaruit maak ik op dat het gelijkheidsbeginsel voor de democratie fundamenteler is dan het meerderheidsbeginsel. Daaruit maak ik verder op dat er alvast 1 principe bestaat waar de democratie *foutje: lees "meerderheid"* niet kan aan raken zonder aan de democratie te raken. Jos Verhulst betwist mij die interpretatie, maar ik ben niet overtuigd.

Bon, nu moet ik een worstje gaan grillen. Later nog een uitgebreide reactie
wardje is offline   Met citaat antwoorden