Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2004, 17:15   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ah, dus ik mag die beslissing zelf niet meer maken? Als ik een tractor koop, dan moet iedereen een tractor hebben!
Ik dacht dat je ging sparen voor een huis voor uw pensioen? Daar heb ik inderdaad niks op tegen.

Maar zeg nu zelf, waarom ga jij een tractor kopen en voor jezelf houden als je die maar de helft van de tijd gebruikt, terwijl je die ook kan delen met iemand anders die de tractor de andere helft van de tijd gebruikt, waarbij je dan maar de helft moet betalen (en dus meer overhoudt voor uw pensioen)?

Citaat:
Nu een bijkomende vraag: Waar ligt de grens tussen een productiemiddel en een verbruiksmiddel? Dankzij de auto kan ik per dag twee uur meer werken, dus is dat een productiemiddel. Dankzij mijn stylo kan ik schrijven en mijn werk documenteren, overduidelijk een productiemiddel.

Allemaal problemen inherent aan het communisme, waarover nooit gepraat wordt. Er wordt af en toe wel eens geopperd dat je wel bezittingen mag hebben door sommige communisten, maar uiteindelijk creeer je daardoor onvermijdelijk een kloof tussen arm en rijk.
Van balpennen zal er wel geen schaarste zijn zeker? En een auto heeft tegenwoordig ook iedereen.
Die tractor, waarvan vele mensen moeten leven, is iets heel anders. Een beetje overdreven, maar stel u eens een situatie voor waarbij één egoist met die tractor zijn groot veld beploegd -en al de oogst voor zich houdt - terwijl zeven anderen met een schopje hun klein hofke moeten doen. Dat is bijna letterlijk wat momenteel trouwens op macroschaal gebeurt.

Er zijn eerlijke handelaars, uiteraard, en dat zij investeren in hun bedrijfje is goed voor hen. Waar ik vooral problemen mee heb zijn de excessen van het grootkapitalisme. Zoals het voorbeeld dat ik net gaf.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden