Los bericht bekijken
Oud 7 november 2018, 10:03   #18
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Oude bomen nemen inderdaad minder CO2 op dan jonge bomen. Tijdens de groei wordt er veel CO2 opgenomen om biomassa op te bouwen. Een volgroeid bos zal evenveel CO2 produceren als het opneemt.
Uw laatste zin klopt. Ik weet alleen niet wat het verband is met het topic - er staat nergens in Vlaanderen een volgroeid bos. Heel zeker nergens langs een weg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Trouwens veel natuurreservaten hebben grote oppervlaktes bomen gekapt om de biodiversiteit te promoten. Vooral populieren hebben het moeten ontgelden, maar ook andere boomsoorten worden in natuurreservaten geveld.
Inderdaad, ik snap de ophef niet goed. Wegen en verkeer wilt bomen kappen langs wegen omwille van 1) verkeersveiligheid 2) biodiversiteit op een plek waar nooit een echt bos zou kunnen ontstaan. Natuurpunt doet net hetzelfde, op veel grotere schaal, zonder het eerste argument te hebben, en op plaatsen waar wel een prachtig rijk bos zou ontstaan als we gewoon de natuur haar gang laten gaan.

Ik ben dus aan het wachten op een petitie van Groen tegen Natuurpunt... maar ik vrees dat ik daar nog lang op kan wachten.
gertc is offline   Met citaat antwoorden