Los bericht bekijken
Oud 12 november 2004, 18:56   #11
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Vraag is dan wel of je Vlamingen als een "ras" beschouwt.. Ik dus niet!
Geachte, gelieve me géén andere woorden in de mond te leggen dan de mijne! Uw suggestie dat een ethnisch onderscheid exact hetzelfde is als een raciaal onderscheid is héél ongepast, en intellectueel te slordig om zomaar los te latn rondlopen.

Overigens, misschien is het in deze niet zozeer van belang dat u alle mensen als gelijkwaardig beschouwt, en hoogstwaarschijnlijk mede daarom, elk ethnisch onderscheid. Waarom ook niet even rekning houden met het feit dat bv. Franstalige politic wel een héél scherp onderscheid maken tussen de Fransatlige belgen en de Vlamingen, overigens ongeacht of deze Vlamingen (of Vlamingen van buitenlandse afkomst) hen aanspreken in het Nederlands, dan wel in Engels of welke andere taal dan ook.

Me dunkt wordt de feitelijke maatschappelijke realiteit in deze NIEt bepaald door uw opvattingen, maar door de dominante keuzen, betekenis e;d. die vlamingen enerzijds, en franstalige belgen anderzijds geven aan de groep waartoe ze behoren. Die realiteit, die kunnen we wel kritisch beschiuwen, maar om zomaar een ethnisch onderscheid tot een raciaal onderschid op te blazen, dat lijkt me potsierlijk.
Rudi Dierick is offline