Los bericht bekijken
Oud 9 november 2019, 12:50   #618
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk niet dat we "auto's en computers" hebben "ontdekt"... Voor het overige zie ik niet hoe de technologische voorsprong en de vooruitgang van de wetenschap het religieus aanvoelen op enige wijze zou insnoeren of beperken. Wel integendeel.
Die auto is niet vanzelf naar de mens komen rijden

OK, ik begrijp de verwondering voor wat we ontdekken en hoe goed alles in elkaar zit op natuurlijk vlak, als je bv kijkt naar het heelal en op atoom-niveau dan ziet dat er inderdaad wonderlijk uit en te perfect om toevallig te ontstaan. Ook het idee van een oneindig heelal klinkt als iets goddelijks ontworpen.

Maar een universum zien als iets dat gecreëerd werd door een god of andersoortig entiteit verklaart nog niet waarom een boek hiervan de antwoorden zou kunnen bevatten of mensen die met zo'n boek beweren alles te kunnen verklaren. Religie is dan nog eens sterk afhankelijk van waar je geboren bent en met wie je in contact komt.

De verwondering die je kunt hebben voor het 'goddelijke' ontwerp van alles wijst niet in de richting van 1 van de 3500 goden en toont ook niet aan dat dit wezen ergens aanbid zou willen worden of wat dan ook. De verwondering over de 'schepping' wijst totaal niet in de richting van 1 van onze aardse religies.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden