Discussie: Oorlog tegen Iran
Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2024, 11:24   #2967
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Propaganda =/= liegen. Het is de realiteit naar een perspectief brengen.

Uiteraard heeft Rusland, Iran, China ook een verhaal. Maar het zijn delen van de wereld met een andere visie op de wereld. Delen van de wereld die de hegemonie er anders uit willen laten zien.

Ik heb daar geen trek in, want: ik ben onderdeel van het westen. Ik wil graag in een deel van de wereld blijven wonen die de hegemonie blijft bepalen. Dit wil niet zeggen dat ik als individu niet begrijp dat wij (het westen) onze handen niet in onschuld kunnen wassen. Uiteraard niet.
Propaganda is niet noodzakelijk liegen, dat is juist. De openlijke leugen vermeidt de propagandist liever. Zoals gezegd wordt er meer gelogen door weglating waardoor een andere indruk gegeven wordt dan de werkelijkheid. Het doel is bijna steeds een goed tegen slecht karikatuur van de werkelijkheid maken.

Mbt hegemonie heb ik een andere doelstelling. Maar wel gericht op een welvarende en vrije maatschappij voor mijn kinderen hier in het westen. Het leven hoeft geen 'zero sum' game te zijn. Dat lijkt een extreem moeilijke boodschap voor de westerse machthebbers om te leren. Mogelijk als gevolg van een paar eeuwen 'hegemonie' die nu aan het tanen is. Die situatie opent echter mogelijkheden om een betere weg in te slaan. Zowiezo is het niet snugger het recht van de sterkste te blijven predikken gegeven de gezamenlijke problemen en als je geen groot overwicht meer hebt. Ik wil mijn kinderen geen wereldoorlog laten erven omwille van het doel een ander te kunnen domineren met het risico vanuit die logica zelf slachtoffer te worden.

Daarbij wordt Europa reeds gedomineerd, in de eerste plaats door de VS. Ik denk dat Europa meer kans maakt als een waarlijk onafhankelijke pool in een multipolaire wereld dan als imperiaal aanhangsel zoals nu het geval is. Ik besef dat die droom niet voor morgen is en de gevolgen daarvan zijn goed merkbaar. Kijk maar naar de Europese economische cijfers in vergelijking met de rest van de wereld. Hegemonie is te hoog gegrepen. Onafhankelijkheid is wel mogelijk. Mits het afwerpen van de propaganda boeien. Het is niet eens onze eigen propaganda die we aan het achterna lopen zijn maar die van een overzeese macht die op haar beurt ook bevrijding verdient van een cynische elite.

Enfin. U kent mijn mening. Ik besef dat het momenteel tegen de stroom invaren is dat ik doe.

Laatst gewijzigd door Bach : 23 januari 2024 om 11:50.
Bach is offline   Met citaat antwoorden