Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2017, 16:52   #6871
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

Ik heb eens een willekeurige test gedaan, van Newcastle naar Middlesbrough.
2 middelgrote steden in een dichtbevolkt gebied, dus vergelijkbaar met België.
Die bussen stoppen overal en zijn niet sneller dan De Lijn, alleen duurder.
Fout.

National Express van Newcastle naar Middlesborough. 1h10 min. 7,3 UKP, voor een trip in een comfortabele touringcar met gratis WIFI, met een enkele stop onderweg.

Absoluut niet te vergelijken met De Lijn

Het is niet omdat je het niet kan vinden dat het niet bestaat, he...

Citaat:
Ook de trein is niet sneller dan in België voor dezelfde afstand(90 km. duurt 1 u en 15 minuten, bvb. van Brugge naar Brussel is 100 km. en daar doet de NMBS een uur over), alleen duurder.
Je vergelijkt hier de beste lijn van de NMBS met een secundaire lijn van het VK, en komt tot de conclusie dat ze vergelijkbaar zijn. Wat besluit je daar uit?

Ik zie overigens dat als ik nu zou vertrekken dat ik 10,70 zou betalen voor een enkeltje, en 13,70 voor een retourtje. Dat is minder dan wat de NMBS voor Brussel - Brugge vraagt...
Als dat, om even een van jouw uitdrukkingen te hanteren "waanzinnige prijzen" zijn, dan heeft de NMBS nog waanzinnigere prijzen...

Citaat:
Nee, maar er zal wel een reden zijn waarom die meerderheid dat wil.
Als het Britse systeem zo goed is als U zegt, waarom wil de meerderheid dan nationaliseren?
Als je de meerderheid vraagt of ze gratis bier willen zullen ze ook ja zeggen. Het is noet omdat de meerderheid iets wil dat het een goed idee is.

Citaat:
Overigens als democraat zou U de mening van de meerderheid moeten accepteren.
Er is een verschil tussen "de wil van de meerderheid accepteren", en je mening door de meerderheid laten voorschrijven.
Jij doet dat toch ook niet?



Citaat:
Nee, de hoofdoorzaak, die in alle rapporten en artikels die ik hier gepost heb genoemd wordt, is de privatisering.
Fout. Minstens een raport dat jij hier geciteerd hebt (het Mc. Nulty raport) noemt helemaal niet de privatisering als "hoofdoorzaak". Integendeel.





Citaat:
Nederland ken ik zeer goed, en het aantal treinen per inwoner in Nederland ligt lager dan in België. Om maar een stom voorbeeld te geven, geen enkel station in Nederland heeft 22 perrons zoals Brussel-Zuid. Die sporen zijn constant bezet van 5 u 's morgens tot 23 u 's avonds.
Dat is maar een van de manieren waarop de NMBS minder efficient is. In Oostende wordt een nieuw station gebouwd met 10 (tien!) sporen. Voor drie treinen per uur. Daar volstaan twee sporen.

Citaat:
Ik ben bijna dagelijks in Brussel-Zuid, en reis bijna dagelijks naar Nederland, met de trein...
Ook de noord-zuid as is constant bezet, en kan niet nog meer treinen aan. Nu reeds zijn er vertragingen tijdens de spits omdat die as gewoon gesatureerd is.
En wat is volgens jou de beste oplossing?
Miljarden uitgeven om een nieuw NZV te bouwen?
Of mischien het werk juist weer deels naar de provincie verplaatsen?


Citaat:
Ja, maar een gezonde situatie is dat niet. Veel Engelsen klagen steen en been over de transportkosten van en naar Londen, en de waanzinnige vastgoedprijzen. Belgen zijn verwend als je dat vergelijkt.
De hoge prijzen zijn natuurlijk een gevolg van het feit dat Engelsen graag naar Londen gaan, in Londen wonen en er werken. Blijkbaar is Londen dat dus allemaal waar. (En als iemand die Londen goed kent, en zelfs overweegd om er te gaan wonen kan ik dat oveirgens beamen)

Citaat:
Belgen zijn nu eenmaal verknocht aan hun dorpen.
En die slechte gewoonte hebben we aan ons goedkoop OV te danken.

Citaat:
Bedrijven willen uiteindelijk daar zijn waar alles geconcentreerd is, zie je in heel de wereld. Moskou, Parijs, Londen, New York, Silicon valley, Shangai, Tokio, Bangkok, Sao Paulo, Randstad, etc.
Ik zie toch heel wat bedrijven elders zitten hoor. Mijn werkgever bijvoorbeeld zit op zo een 40 km van London. En de backoffice van de meeste banken, telecom bedrijven ed. zit ook meestal ergens in de provincie.





Citaat:
Misschien zouden ze wel meer de trein nemen moesten de prijzen terug betaalbaar worden.
Inderdaad. En dan heb je een dubbel probleem.
Aan de ene kant zitten de treinen overvol, en kan er geen enkel trein meer bij op het net.
Aan de andere kant heb je door de lagere prijzen minder geld om te investeren in het oplossen van de problemen die je nu hebt.

Citaat:
Dan zou het aanbod groter moeten worden.
Maar hoe? En met welk geld? En is het niet economisch efficiënter om ipv. steeds meer beton te storten de economische activiteit aan te moedigen zich wat meer te verspreiden in ruimte en tijd?

Citaat:
De prijzen van transport in en rond Parijs zijn heel betaalbaar, de meeste Parijzenaars wonen in buitenwijken of satellietsteden. Dat systeem werkt vrij goed. Parijs is vergelijkbaar met Londen qua grootte.
De buitenwijken van Londen zijn een stuk aangenamer hoor dan die van Parijs. En elke dat op de RER moeten nemen is een beproeving die ik niemand toewens.
(Ik heb dat gedaan. Southeastern is stukken beter dan de Parijse RER...)


Citaat:
In het centrum van Londen, en met uitzondering van de sociale woningen, zijn de prijzen krankzinnig. Tussen de 500000 en een miljoen pond voor een appartementje.
Het lijkt Zürich wel...

Citaat:
Met uitzondering van de sociale woningen wonen alleen kapitaalkrachtigen. Heel wat woningen worden ook opgekocht door rijke Russen of Arabieren.
Wat ik ook veel hoor in Londen is dat mensen een appartement delen met 5 of 6. Vergeleken daarmee is Brussel erg betaalbaar. Ik denk niet dat we het VK als voorbeeld moeten gebruiken.
Brussel is betaalbaarder, omdat het minder aantrekkelijk is. In Londen is veel meer te beleven.

Citaat:
Nog meer treinen inzetten, en vooral langere treinen. In België zijn treinen met 12 rijtuigen geen uitzondering, dat zie je zelden in het VK.
In het VK compenseert men dat door vaker te rijden. Nu is rond Londen 10-12 rijtuigen best gebriukelijk. En dat elke 10 minuten...

Citaat:
Daarnaast pleit ik wel voor duurdere tarieven tijdens de spits. Dat is nu al zo in Nederland en dat systeem werkt goed.
En dat is precies wat men in het VK ook doet, en waarop jij (nu al meer dan een jaar) op zit af te geven...

Ik had twee weken geleden een opdracht waarbij ik dinsdag en woensdag in Londen moest zijn, en donderdag en vrijdag in Cardiff. Woensdag avond de trein nemen naar Cardiff was veel duurder dan donderdag ochtend, omdat s' avonds de treine veel voller zij. Dus ben ik een nacht langer in Londen gebleven en heb de trein de volgend ochtend genomen.
Of over hoe je dmv. prijspolitiek iemand aanmoedigt om zijn veprlaatsingsgedrag aan te passen op een manier die macro-economisch efficiënter is...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden