Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2018, 22:47   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het schijnt dat een dogma over de heiligheid van het menselijk leven gelovige vrouwen motiveert om abortus te verwerpen als oplossing voor een ongewenste zwangerschap.
Graag zou ik wilen weten waarop dat dogma is gebaseerd en of die basis solide is.

Ik nodig iedereen uit, ongeacht uw vooroordelen, om het dogma te ondersteunen of te bestrijden. Alvast mijn dank voor uw medewerking.
Tot hier zie ik geen inhoudelijk relevante reactie. Dan maar eens google raadplegen. En daar is paus Johannes Paulus.
Onder 'cultuur van het leven' verstaat Johannes Paulus een beschaving die de heiligheid van het menselijk leven vanaf de conceptie eerbiedigt en koestert. Het levensbeginsel van de mens is volgens Genesis door God ingeblazen. De menselijke ziel zelf is echter niet goddelijk, maar wel heilig. Dat betekent dat de ziel verwijst naar God, die de mens schiep naar 'zijn beeld en gelijkenis'.
Oorlog, de doodstraf, milieuverontreiniging, abortus, euthanasie: dat zijn volgens Johannes Paulus II zaken die de waardigheid van het leven rechtstreeks bedreigen. Voor veel mensen horen abortus en euthanasie echter niet in dat rijtje thuis. Dat komt, zegt de paus, omdat velen niet meer geloven in de heiligheid van het leven.
https://www.kro.nl/katholiek/abc/cultuur-des-doods
Het is niet zo eenvoudig. Er is sprake van een levensbeginsel dat volgens Genesis door God werd ingeblazen en dat zich, naar ik veronderstel, vermenigvuldigt door voortplanting. De paus zegt dat dit levensbeginsel waardigheid bezit en dan spreekt hij nog van "de heiligheid van het leven". Ook heilig is de ziel die zich vanaf de conceptie in het embryo nestelt. Volgens een ander dogma is de ziel onsterfelijk en zal dus niet lijden onder abortus of euthanasie. Maar lijdt het levensbeginsel dan onder abortus? Dat lijkt mij niet. Want het schijnt een abstractie te zijn zonder individualiteit. Ik vermoed dat ook bij de voortplanting van dieren een levensbeginsel zich vermenigvuldigt. Als dat juist is dan is dierlijk leven mogelijk even heilig als het menselijk leven.

Laatst gewijzigd door Piero : 12 mei 2018 om 23:12.
Piero is offline   Met citaat antwoorden