Los bericht bekijken
Oud 5 april 2007, 02:21   #4
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard

Ben het met u eens dat CGKR best ook eens kijkje zou nemen naar sommige FDF-teksten. Als die bol staan van de systematische discriminerende veralgemeningen tegenover één bevolkingsgroep (de Vlamingen) lijkt mij dat noodzakelijk.

Maar ik zou toch ook niet te veel veralgemenen over Wallonië, hoor. De oude industriële regio's worstelen idd nog met problemen, maar er is wel degelijk heel wat nieuwe economische dynamiek (ga maar eens kijken bij UCB in Braine L'Alleud). Gemiddeld BBP van Luik of Limburg verschilt bijvoorbeeld niet zoveel. En een Waals-Brabander is gemiddeld rijker dan een West-Vlaming of een Limburger.

Wat volgens mij vooral moet gebeuren is: overal in België moet de overheid efficiënter gaan werken en moeten misbruiken in SZ worden aangepakt (o.a. door werkloosheidsuitkeringen te beperken in de tijd). Wat de institutionele kant van de zaak betreft. Heel wat bevoegdheden kunnen uit overwegingen van efficiëntie beter naar de regio's worden overgeheveld (vb. vennootschapsbelasting). Andere bevoegdheden kunnen beter overkoepelend worden uitgeoefend (vb. geluidsnormen).

Maar wat voor mij vooral telt is: zorgen de institutionele hervormingen ervoor dat de globale overheid in ons land efficiënter gaat werken. Worden m.a.w. ook aan de regio's de juiste aansporingen gegeven.
Edward Roosens is offline