Los bericht bekijken
Oud 16 november 2019, 10:29   #1045
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om historische tendensen te bekijken moet je op veel grotere tijdschalen kijken he, van de orde van een eeuw op zijn minste, maar liefst nog langer. De brutaliteiten van de 20ste eeuw maken dus wel degelijk deel uit van de brutaliteit van "nu". Het is niet omdat die enkele decennia wat geluwd zijn, dat die niet kunnen terugkomen, ik ben er zelfs quasi zeker van van wel.

Het enige wat brutaliteit lijkt in te tomen, is economische vooruitgang. Maar ik denk dat economische vooruitgang min of meer aan 't omkeren is, ttz, Malthusiaans wordt opgefret door bevolkingsexpansie die sneller gaat dan economische groei, die nu ecologisch tegen een paar grenzen botst. Maw, ik denk dat economische teloorgang de boodschap is voor de komende decennia, en daarmee ook de het weerkeren van brutaliteit.

Wij hebben dus gewoon enkele decennia een kleine pauze gekend, om er weer volop tegenaan te gaan. Zoals het historisch altijd al is geweest. Ik zie geen tendens in het algemeen. Enkel maar als je op heel korte tijdsschalen kijkt van kleiner dan een eeuw of zo, maar dat zit natuurlijk in de ruis. Dat is zoals over klimaatsveranderingen beginnen als het eens een week heet is of vriest.

Ik heb het trouwens niet over "regimes". Ik heb het over menselijke interactie in het algemeen, regimes zijn maar 1 vorm van interactie. Brutaliteit maakt deel uit van ons bestaan, omdat we levende wezens zijn. En omdat brutaliteit de enige uitweg is als de comfortzone inkrimpt tot aan het levensbedreigende. Wat de Malthusiaanse evenwichtspositie is. Telkens er meer luxe is, gaat men kweken, tot die de luxe opfret, en we weer op de grens botsen van vechten om te overleven.
Ik denk dat de mens over het algemeen een afkeer heeft van brutaliteit, ingegeven door angst en empathie. Vroeger werd brutaliteit vooral gehanteerd om de angst uit te buiten. Vandaag is dit in een groot deel van de wereld contra-productief geworden.

De sterkste staat momenteel, de VS, behoed er zich voor om brutaliteit te hanteren in zijn militaire strategie. Dit is nodig omdat de VS zich geen militaire operaties kan veroorloven zonder de steun van het volk. Maar het gaat verder. De VS kan ook geen bevriende naties hebben die brutaal zijn.

Het grote verschil zit hem in de communicatie mogelijkheden. Tegenwoordig maakt men filmpjes van alles en nog wat en voor men het weet gaan kleine incidenten viraal en komt er een afkeurend signaal van de publieke opinie.

Het probleem dat jij hebt is dat je denkt dat de recepten van vroeger nu nog steeds gelden maar dit is meestal niet zo. De maatschappij is in constante evolutie wat vroeger als goede strategie kon gelden doet het dit nu niet noodzakelijk meer.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden