Los bericht bekijken
Oud 30 november 2010, 13:23   #4
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
In De toekomst van vrijheid (orig: The future of freedom van Fareed Zakaria ben ik nu bezig.

Zakaria is natuurlijk een liberaal. Maar hij gebruikt interessante marxistische analyses. Zo schrijft hij aan het eind van hfst 2:

"De Chinese communisten moeten hun Marx herlezen. Karl Marx begreep dat als een land zijn economie moderniseert, het kapitalisme omarmt en een bourgeoisie creëert, het politieke systeem zal veranderen om die transformatie te weerspiegelen. Veranderingen in de 'onderbouw', in marxistisch jargon, brengen altijd veranderingen in de 'bovenbouw'. Wat zijn leiders ook ten doel mogen stellen, het Rijk van het Midden is een weg ingeslagen die zal uitlopen op democratie of op chaos."
Ik heb geleerd geen boek te becommentariëren waarin ik nog bezig ben. Na de eerste hoofdstukken ontaardt het vaak in traditioneel liberale zever.

Wat ik nog wel interessant vind is de focus die Zakaria legt op de democratie. Welke vorm van democratie is het best geschikt in welke situatie op welk moment? Democratie is een breed begrip dat loopt van directe democratie naar quasi autoritaire bestuursvormen. Het zou goed zijn de diverse vormen te nauwkeuriger onderscheiden en niet op een hoop te gooien. Dan kan net als met organisatieprincipes bij bedrijven gekeken worden naar de meest geschikte vorm voor een bedrijf in een bepaalde situatie. Hij stelt echter alleen interessante vragen, de antwoorden zijn minder doordacht.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden