Los bericht bekijken
Oud 1 december 2014, 01:41   #25
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.
.
Veel frackers werken met vaste afnameprijzen, derhalve gaat de ene keer het dubbeltje de kant op naar afnemer, de andere keer naar producent.

Die mobiele boortrucks en bijbehorende rigs -waar ik overigens zelf een jaar als boormeester mee heb gewerkt- roesten niet weg bij een productie stop, deze kunnen flexibel opertioneel ingezet worden maar ook stil worden gelegd.

Betreft die paar jaar waar je op doelt; zeer vervelend voor de OPEC landen waarbij hun inwoners bijkomend de olie letterlijk in toenemend aandeel aan het kannibaliseren zijn. Ergo vooral het M.O. zijn de opkomende gebruikers van olie, niet de BRIC landen, -uitgezonderd China-.

Ik zie daarentegen ook de olieprijs niet langdurige onder de 75 USD$ blijven. Namelijk teveel maatschappelijk onrust zou dat teweegbrengen in veel olieproducerende landen met mogelijkerwijs - afhankelijk van het olieproducerende land- een langdurige depletie in productie tot gevolg. Bijvoorbeeld zoals hedentendage in Libie en Irak zich afspeelt.

Ook zie ik geen olie-multinational biljoenen investeringen doen in bv Rusland of Venezuela om onconventionele of arctische olie velden op te schalen. Veels te link gezien de revolutie(s) die deze landen in het verleden hebben laten zien.

Shale olie is zoals eerder vermeld in dit topic, een zeer groot en machtig leger die landen kan breken, zeker als vaste prijsafname in deze sector (nog) meer doorgang vindt.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2014 om 02:04.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden