Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2019, 05:28   #843
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Tussentaal is een taal die mensen spreken die beide een andere moedertaal hebben.
We hebben er goed aan gedaan het Nederlands als onze officiële moedertaal te behouden in tegenstelling tot de Afrikaners, die ironischerwijs een zeer Hollands gekleurde taal spreken. Zij hadden in de vroege 20ste eeuw een academische elite die te weinig invloed genoot bij het volk.
Ook het Nederlands wordt over verschillende landen gesproken. Amerikanen en Oostenrijkers spreken ook respectievelijk Engels en Duits en toch verschillen hun talen aanzienlijk van die van de Engelsen en Duitsers.

Ik ben ook geen vreemde taal aan het typen hier. Ik ben me niet speciaal aan het aanpassen voor jou omdat jij een Nederlander bent. Dit is hoe ik schrijf en praat in formele settings.

Trouwens, ik werk probleemloos in Nederland in een Hollandse omgeving. Geen communicatieproblemen wat dan ook, maar goed, ik sta dan ook niet afkerig van hun versie van het Nederlands (die in uitspraak zeker ook geen AN is bij de arbeiders).

Laat die Scandinaviërs maar hun eigen aparte taal per land praten, maar wij doen er goed aan het op het Nederlands te houden. Wat een armoede zou het zijn indien onze literaturen verdeeld zouden raken en in de geesten van de mensen een rare en onnodige psychologische taalkundige barrière.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 mei 2019 om 05:37.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden