Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2015, 13:58   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je bronnen dateren van 2010. Ondertussen is er al een hele veldslag uitgevochten rond wegenvignetten, variabele kost, de wenselijkheid, de impact op economie enz enz.

Er komt vanaf april 2016 een "slimme" kilometerheffing voor vrachtwagens +3,5ton. Veel efficiënter dan péage. Voor de andere categoriën in het verkeer blijft men werken met wegenvignet. (en dus geen variabele kost naargelang intensiteit van vervoer).

http://www.tijd.be/detail.art?a=9623257&n=4002&ckc=1
Wel politiek gezien vind ik het bizar dat de wegentaks , CO2 taks, vliegtaks en spoorwegen taks.. losgekoppeld gevoerd worden.
Niet dat je nu alles in één potje moet gooien om zo tot een taks te komen, maar je moet daar voorzichtig mee zijn met lasten heffen op één sector en ondertussen een andere sector een concurrentieel voordeel te geven.


In die zin vind ik het dat het normaal zou zijn dat een spoorwegvignet 21% btw wordt geheven inclusief voor de abonnementen voor ambtenaren. Zodat in feite die vervalsing in concurrentie van openbare bedrijven zoals post, spoorweg, sociale buro's verdwijnt.

Ik zou het normaal vinden dat alle fossiele grondstoffen nodig om het openbaar vervoer te doen functioneren ook belast worden met een CO2 taks, zodat de vervalsing in concurrentie tussen alle vormen van mobiliteit trein - auto - vliegtuig verdwijnt. De meest zuinige oplossing moet in principe de goedkoopste CO2 taks betalen. Maar het volledig fossiel gebruik moet gedisconteerd zitten in het vervoersvignet en betaald worden door de vervuiler

Dat de vliegtuigen even hard belast worden dan auto's op hun verbruik op fossiele grondstoffen. Tot nog toe nijpt daar een groot schoentje

Dat het gebruik van infrastructuur arato van de kostprijs belast wordt voor de spoorweg als voor de autoweggebruiker, zodat die discriminatie ook verdwijnt
Dat het openbare verlichtingsinnetwerk in de faktuur van de weggebruiker komt ipv op de elektriciteitsfaktuur staat. Dus dit impliceert dat wegen duurder worde ndoor de verlichting, en goedkoper worden dan spoorwegen omdat spoorwegen nu eenmaal peperduur kosten om te onderhouden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden