Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2009, 09:52   #332
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
in elk geval het is zo dat een insider altijd een ander beeld ziet dan een outsider, dus voor een insider kan ik best begrijpen dat hij niet begrijpt wat de rest nu denkt en beslist.

maar sowieso ben ik hier in dit geval wel zeker dat patrick meer recht heeft tot spreken dan gelijk welke burger over dat onderwerp en dat zijn discours meer vlees heeft dan gelijk welk gedesinformeerd marketing oneline

van onze bart hebben we toch ook niet meer dan een beetje copypaste informatie gekregen ?
Er is niet veel discussie over de vraag of kweekreactoren onmogelijk gemaakt zijn door de groenen, hoor. Het zijn geen heimelijke afspraakjes geweest, het is een openlijke politiek geweest, systematisch en overal. Nu, de redenen daarvoor kunnen misschien lovenswaardig zijn, feit is dat twee aspekten van kernenergie heel zwaar zijn aangevallen: kweekreactoren, en brandstofherwerking. In de USA is brandstofherwerking voor een lange tijd buiten de wet gesteld en heeft men zelfs het transport van afgewerkte brandstof onmogelijk gemaakt, waardoor de kerncentrales daar aan het verzuipen zijn in hun eigen afgewerkte brandstof die ze in hun storage pools moeten bijhouden en wat nooit voorzien was en Al Gore heeft de Integral Fast Reactor gestopt.
In Duitsland is brandstofherwerking ook bij wet verboden nu (als ik me goed herinner) en is Kalkar nooit opgestart. In Frankrijk is Superphenix door een regeerakkoord met de Groenen stopgezet.

Maar de commerciele kernenergie sector vindt dat niet zo erg, want die hebben hun werkpaard, de drukwater reactor. Er is voorlopig geen zuiver commerciele druk om aan brandstofherwerking te doen of kweekreactoren te bouwen. De reden is dat brandstof een ongelooflijk goedkoop spul is in de kernenergie en een heel klein deel uit maakt van de kostprijs. Louter commercieel kan men nog gemakkelijk een paar tiental jaren voort zonder na te denken over een efficienter gebruik van nucleaire brandstof - het zou voor de commerciele nucleaire industrie duurder zijn om aan kweekreactoren en herwerking te denken, dan om gewoon voort te boeren met drukwater reactoren, minstens nog voor 20-30 jaar.

Dus nee de kernenergie industrie vindt dat, portemonee-wijs niet erg. Maar ja, qua zicht op de toekomst is het helemaal anders.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden