Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2009, 11:25   #337
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb , zou men , wil men co2 uitstoot vermijden , zoveel als mogelijk nucleair moeten gaan, want alternatieve energie , voorlopig toch , economisch niet rendabel of efficient genoeg.
Mijn vraagje aan de heren ingenieurs hier:
Is electriciteitsproductie op basis van fossiele brandstoffen met beperkte co2 uitstoot mogelijk, bvb schone verbranding van steenkool, opslag van co2 in de grond, of de meer futuristische steenkoolbatterij, waarbij op een andere manier rs electriciteit wordt opgewekt zonder turbine etc.
In Limburg zouden nog 800 miljard ton steenkolen in de ondergrond zitten, volgens sommigen met nieuwe technieken economisch exploiteerbaar... Kan die exploitatie en/of daaruitvolgende electriciteitsproductie ook ecologisch efficiënt gebeuren?
Je moet in twee assen denken : ecologie en rendement.
Het rendement bruut gerekend moet bvb 20% of meer zijn.

> Windmolens halen 25% als je vergeet dat ze nog een backup nodig hebben.
> Kernenergie haalt 100% rendement, is spotgoedkoop in grondstoffen, het houdt belgie recht volgens mij.. dankzij de kerncentrales kunnen we precies dat sociaal islamparadijs hier creeeren...
> STEG centrale haalt 20-30%, kost vooral duur in grondstoffen
> een WKK haalt 20-30% zonder kredieten...
> en biomassa haalt 20-30%

die zonnepanelen wacht je best nog even to thun rendement zeg maar verdubbelt. en je zou vooral op de restwarmte/afvalwarmte of Organische Rankine Cyclussen moeten ontwikkelen.

je moet dan kijken naar wat je nodig hebt en wat je niet kunt saneren.
Electriciteit heb je nodig, maar niet onder de vorm van die variabele windenergie. Maar kom gratis is gratis. In elk geval de enige zinvolle backup lijkt toch kerncentrales te zijn.

In elk geval de afval moet je verwerken,d us die biomassa is iets dat je 100% moet ontwikkelen, al onze afval moet door zo'n cyclussen... EN best dicht bij de burger... Dus gewoon van die installaties waar je de biomassa van een paar gezinnen verzamelt en gratis gas/warmte produceert... Een compostophaling moet dan de rest doen. Of in elk geval alle landbouwbedrijven zijn doodgeboren om 'zero energy' te worden op die manier. De toekosmt ligt op dat vlak weer in de landbouw en afvalverwerking.

In elk geval ook de verwarming van huizen/gebouwen heb je nodig, dus sowieso een beleid dat elk huis 5m2 thermische zonnecollectoren heeft, gecombineerd met een mini WKK op (bio)gas zou ik DOODNORMAAL vinden... Dit is dus ideaal op gas... daar houden we het dan 50 jaar me vol, tenzij we dan die biogas en steenkoolgas beginnen te mengen met het gewone gas.

En dan voor de mobiliteit de standaar naar 3liter wagen brengen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden