Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2010, 08:49   #1
eno2
Banneling

Standaard Geef gerecht drie werkdagen om procedurefouten recht te trekken.

Spilfiguur van Albanese bende en zin helper vrijgelaten na procedurefout.

Ik stel voor dat het gerecht drie werkdagen krijgt om procedurefouten recht te trekken alvorens zware bandieten vrij te laten.

(Mocht dat niet helpen, geef ze er dan dertig)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 09:17   #2
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Zolang ge uw belastingen maar betaald.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 09:27   #3
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Spilfiguur van Albanese bende en zin helper vrijgelaten na procedurefout.

Ik stel voor dat het gerecht drie werkdagen krijgt om procedurefouten recht te trekken alvorens zware bandieten vrij te laten.

(Mocht dat niet helpen, geef ze er dan dertig)
Ze hadden er 14 om het dossier te "vinden"
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 10:03   #4
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

De rechters, advocaten,....hebben hunnen boterham verdiend, de rest is bijzaak.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 10:49   #5
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

wie herinnert zich de zaak van de moordenaars van agente Kitty Van Nieuwenhuyzen?

Die kwamen bijna vrij door een fout, nadien bleek dat een ambtenaar was betaald om deze fout uit te lokken.

Zoiets geeft toch aan dat dat systeem niet deugt? Uiteraard heeft de verdachte zijn rechten, maar dat een hele zaak vervalt omdat er één element niet werd nagevolgd, is toch ook te gek.

Of de Roemeense mensensmokkelaars en de BOM-wet, men riep toen dat er moest worden bekeken of het gevolg van een procudurefout niet moest worden evenredig gemaakt aan de gemaakte fout, zodat verdachten tegen wie veel bewijs was, niet automatisch vrijuit zouden gaan. Intussen is dat alweer allang vergeten, tot er opnieuw eens zware misdadigers vrijuit gaan, en dan begint het weer opnieuw, en opnieuw zal er niets veranderen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 15 mei 2010 om 10:50.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 10:53   #6
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Schuldig is schuldig en dat zou de basis moeten zijn!!!

Geen kwestie van "goede" advokaten te kunnen betalen en dan vrijgelaten te worden.
Het is immers niet moeilijk om met criminaliteit veel geld te verdienen en dan een goede advokaat te betalen.

Dit bewijst nogmaals dat ons gerecht niet meer betrouwbaar is en verre van "rechtvaardig" Dat ze hun blinddoek maar eens afleggen om eindelijk eens klaar te zien .
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 12:09   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Tja, met de rechten van de verdediging valt niet te sollen.

Als het openbaar ministerie te incompetent is om de wet op te volgen, dat men ze dan ontslaat en ernstige mensen aanneemt om die toch wel belangrijke job te doen.

Die mensen die daar nu zitten die zitten daar omdat ze de vriendjes van politiekers zijn, wat verwacht je dan van die incompetente bende?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 13:03   #8
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Als het openbaar ministerie te incompetent is om de wet op te volgen, dat men ze dan ontslaat en ernstige mensen aanneemt om die toch wel belangrijke job te doen.

Die mensen die daar nu zitten die zitten daar omdat ze de vriendjes van politiekers zijn, wat verwacht je dan van die incompetente bende?
ook de verjaringstermijnen dienen te worden aangepast, ik neem aan dat je een halve eeuw na datum iemand niet meer gaat vervolgen voor fraude of belastingsontduiking, maar pakweg vijftien jaar na datum moet toch kunnen zeker.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 16:04   #9
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ook de verjaringstermijnen dienen te worden aangepast, ik neem aan dat je een halve eeuw na datum iemand niet meer gaat vervolgen voor fraude of belastingsontduiking, maar pakweg vijftien jaar na datum moet toch kunnen zeker.
De verjaringstermijn maakt niet uit. De procedure-advocaten die je kan betalen wel. Waarom denk je anders dat anders dat wetswijzigingen zoals eerder omschreven eerder in dit topic er niet doorkomen. De grote jongens moeten toch een uitweg hebben hé. Als grote witteboordencriminelen niet vrijuit kiunnen gaan is dat immers nefast voor investeringen, de economie. Dat daardoor ook daders van geweldpleging vrij kunnen komen moet men er maar bij nemen. De slachtoffers van die daders zijn meestal toch maar gewone mensen. Die zijn er genoeg dus dat is niet zo erg. Als een geweldpleger door middel van kinder-ontvoering geld probeert los te krijgen van een rijke industrieel werkt het gerecht plots wel en is er van rechten van verdediging voor de verdachte geen sprake meer.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 16:10   #10
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

ik stel voor om de straf die de "veroordeelde" ontloopt wegens misdadig wanbeheer van de bevoegde instantie, in spé de magistratuur dus, uitgezongen zou worden door de "kluns" die zo incompetent was om dit te laten mislopen.... en niet door de secretaresse die het dossier "zoek" gemaakt heeft maar door de bevoegde "hoogste" magistraat ! dan zal er in de toekomst mss wél aan gedacht worden om de "gangstertjes" op tijd te veroordelen !
Oud 15 mei 2010, 16:13   #11
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Dit dus. Niemand dwingt die mensen om hun job maar half zijn kloten te doen. Als iedereen gewoon zijn job doet, kan zelfs de grootste en duurste procedurepleiter niets doen. Maar vermits het hele justitieapparaat, van de wijkagent tot de rechter bij het hof van cassatie, vol zit met volstrekt onbekwame en politiek gekozen idioten zal er nog niet te snel iets veranderen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 23:52   #12
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
ik stel voor om de straf die de "veroordeelde" ontloopt wegens misdadig wanbeheer van de bevoegde instantie, in spé de magistratuur dus, uitgezongen zou worden door de "kluns" die zo incompetent was om dit te laten mislopen.... en niet door de secretaresse die het dossier "zoek" gemaakt heeft maar door de bevoegde "hoogste" magistraat ! dan zal er in de toekomst mss wél aan gedacht worden om de "gangstertjes" op tijd te veroordelen !
Goed idee. Iemand moet betalen voor de gepleegde misdaad, en als het niet de dader is, dan moeten het maar de incompente magistraten zijn die hem laten lopen hebben.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2010, 01:25   #13
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dit dus. Niemand dwingt die mensen om hun job maar half zijn kloten te doen. Als iedereen gewoon zijn job doet, kan zelfs de grootste en duurste procedurepleiter niets doen. Maar vermits het hele justitieapparaat, van de wijkagent tot de rechter bij het hof van cassatie, vol zit met volstrekt onbekwame en politiek gekozen idioten zal er nog niet te snel iets veranderen.
Ik xind dat je nogal laatdunkend doet over het werk van de politie. Tenslotte zijn zij het die de daders vatten en voor de onderzoeksrechter brengen. Denk jij dat die dat prettig vinden om daarna hun werk zien tenietdoen door "incompetentie" van beter betaald volk? (en ik schrijf incompetentie tussen aanhalingstekens, want wie weet zijn die wel niet per ongeluk kwijtgeraakt, die dossiers)
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2010, 01:40   #14
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik xind dat je nogal laatdunkend doet over het werk van de politie. Tenslotte zijn zij het die de daders vatten en voor de onderzoeksrechter brengen. Denk jij dat die dat prettig vinden om daarna hun werk zien tenietdoen door "incompetentie" van beter betaald volk? (en ik schrijf incompetentie tussen aanhalingstekens, want wie weet zijn die wel niet per ongeluk kwijtgeraakt, die dossiers)
Procedurefouten worden niet alleen gemaakt door magistraten, maar ook door de politie zelf. BOM misbruiken, huiszoekingen zonder huiszoekingsbevel, foutief bewaren en doorgeven van dna-materiaal ... noem het maar op. Die procedures, zowel op het niveau van politie als van justitie bestaan om goede redenen. Omdat het blijkbaar allemaal te moeilijk is voor onze agenten en magistraten gaan we nu de rechten van de verdachte maar uithollen. Dat doet het natuurlijk goed bij de bevolking, tot ze zelf verdacht worden van iets dat ze niet gedaan hebben.

EDIT: Ik begrijp best dat het voor de goede agenten enorm frustrerend moet zijn als hun werk door het parket verkloot wordt. Maar in mijn (overigens beperkte) ervaringen zijn zulke goede agenten witte raven. Ik ben ze nog maar zelden tegengekomen in Deurne en Antwerpen. En voor de eeuwige dooddoener dan komt, ja, dat was als getuige of als slachtoffer.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 16 mei 2010 om 01:44.
Oud 16 mei 2010, 01:49   #15
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Effekens stapje terug, wat voor zever is dat eigenlijk van die onrechtmatig verkregen bewijzen?

De politie breekt ergens binnen, het ligt daar vol bommen, geweren, drugs. In de rechtbank : ah ja, maar jullie hadden geen toestemming om daar binnen te breken dus dat telt allemaal niet.

wtf?

Beste Belg, gelieve al uw illegaal materiaal te verhuizen want dinsdag aanstaande 18/5 zal er een controle plaatsvinden. (en dan nog eens hetzelfde in de 20 landstalen)
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.

Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 16 mei 2010 om 01:50.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2010, 02:01   #16
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr Bekijk bericht
Effekens stapje terug, wat voor zever is dat eigenlijk van die onrechtmatig verkregen bewijzen?

De politie breekt ergens binnen, het ligt daar vol bommen, geweren, drugs. In de rechtbank : ah ja, maar jullie hadden geen toestemming om daar binnen te breken dus dat telt allemaal niet.

wtf?

Beste Belg, gelieve al uw illegaal materiaal te verhuizen want dinsdag aanstaande 18/5 zal er een controle plaatsvinden. (en dan nog eens hetzelfde in de 20 landstalen)
Het is misschien nuttig als je even leest wat er precies is misgelopen. In het geval van de wapenhandelaars werd hun voorlopige aanhouding meermaals verlengd. Toen zij voor de raadkamer moesten verschijnen was het dossier niet op de griffie aanwezig, zodat de advocaten van de verdediging het niet konden inkijken. Procedurefout 1. Het parket ging in beroep, waarop de verdachten voor de KI moesten verschijnen. Ook toen was hun dossier niet aanwezig op de griffie. Procedurefout 2. Zaak verknald.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...apenhandelaars

Verder is het maar normaal dat de politie een huiszoekingsbevel moet hebben voor ze ergens binnenvallen. Zo'n inval wordt trouwens niet aangekondigd in tegenstelling tot wat jij hier beweert.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 16 mei 2010 om 02:01.
Oud 16 mei 2010, 02:15   #17
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Ik had het dan ook specifiek over "illegaal verkregen bewijzen". Ik snap eigenlijk niet
waar die huiszoekingsbevelen voor nodig zijn. Ze vallen binnen, je hebt illegale rommel, je hangt. Wat is het probleem? Bij mij mogen ze eender wanneer 24/24 binnenvallen en ze zullen niets vinden hoor!

Wat betreft de administratieve malaise die je aanhaalt : akoord, in mindere mate dan sommige van mijn voorgangers : de verzuimer de straf van de beklaagde laten uitzitten gaat wat ver maar er zijn toch bestaande straffen voor schuldig verzuim?
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2010, 02:22   #18
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Welkom in België. De federale overheidsdiensten zijn een kluwen van incompetentie, nepotisme, ongeoorloofde overheidsbeïnvloeding (bv. de publicatie van bepaalde statistieken bij de NIS), politieke spelletjes, inefficiëntie en bureaucratie.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de Vlaamse uitvoerende macht zonder problemen is of zal zijn, maar de enige omstandigheden waarin we ingrijpende hervormingen kunnen verwezenlijken in ons staats- en gerechtelijk apparaat is als Vlaanderen meer autonomie krijgt. Ik hoop dat je dat tenminste beseft.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2010, 02:26   #19
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr Bekijk bericht
Ik had het dan ook specifiek over "illegaal verkregen bewijzen". Ik snap eigenlijk niet
waar die huiszoekingsbevelen voor nodig zijn. Ze vallen binnen, je hebt illegale rommel, je hangt. Wat is het probleem? Bij mij mogen ze eender wanneer 24/24 binnenvallen en ze zullen niets vinden hoor!
Mooi dat jij je grondrechten zomaar wil afstaan, maar bij mij komt er geen agent in zonder huiszoekingsbevel. Nochtans heb ik evenmin iets te verbergen. Mijn woning is nog steeds mijn thuis. In jouw wereld mag de politie zomaar willekeurig deuren intrappen en als er dan per toeval iets gevonden wordt, rechtvaardigt dat alle onrechtmatige huiszoekingen. Ik vond deze tekst best interessant (een interview met een onderzoeksrechter):

http://www.polfed-fedpol.be/pub/arch...dossier_nl.pdf

Citaat:
Wat betreft de administratieve malaise die je aanhaalt : akoord, in mindere mate dan sommige van mijn voorgangers : de verzuimer de straf van de beklaagde laten uitzitten gaat wat ver maar er zijn toch bestaande straffen voor schuldig verzuim?
Je hebt daar volgens mij zelfs geen schuldig verzuim voor nodig. Het tuchtrecht voorziet sancties voor magistraten die blunderen, maar in de praktijk worden die niet toegepast. In deze draad heb ik nog een aantal interessante teksten daarover gelinkt (eentje van Landuyt, eentje van procedurepleiter Hans Rieder):

http://forum.politics.be/showthread.php?p=4752648
Oud 16 mei 2010, 10:37   #20
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

In dit geval heeft de verdediging nooit inzage van de stukken gehad. Dat is toch het minste wat de verdediging gegund moet worden.

Drie dagen uitstel betekent dat de verdachten, die onschuldig geacht worden tot het tegendeel bewezen is, drie dagen zonder recht op verdediging worden opgesloten. En als het gerecht binnen drie dagen een nieuw procedurefoutje maakt dan geven we ze nog eens drie dagen om dat recht te zetten en zo verder.

Dit soort voorstellen doet me wel heel hard aan het proces van Kafka denken. Daar werd het hoofdpersonage ook geëxecuteerd zonder ooit inzage in zijn dossier te hebben.
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be