![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Zoals de regionalisten weten, strijden de Bretoenen net als de Vlamingen voor meer autonomie. Doch, zij zijn nog niet zo ver gevorderd als wij. Er is nu een online petitie bezig om volgende eisen te realiseren
• le refus fréquent d'ouverture des classes bilingues malgré une demande importante. • les freins �* la diffusion du breton dans l'audiovisuel. • la fragilisation des écoles Diwan. • la suppression des filières optionnelles d'enseignement du breton dans de nombreux établissements. • la diffusion insuffisante des informations concernant l'enseignement du breton. • l'affectation quasi-systématique des professeurs certifiés bretonnants hors de Bretagne. Wil je deze mensen steunen? Teken de petitie op: http://petition-breton.eurominority....ons/breton.asp Slechts een keer klikken op de 'signer'-toets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Getekend... Maar ik was blijkbaar niet de eerste na Erwin...
![]() Ik vind het overigens tekenend dat flaminganten altijd altijd partij kiezen voor minderheden. We zijn verdorie een meerderheid, met een minderwaardigheidcomplex. Is er geen petitie voor Engeland? Een meerderheidsland waar je veroordeeld kunt worden als je de Engelse vlag buiten hangt én dat als enigste geen bestuursorganen heeft in de Britse devolution!!!
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() dat heeft niks te maken met een minderwaardigheidscomplex, maar alles met het eenvoudige feit dat ons volk eeuwenlang keer op keer moest vechten tegen onderdrukking, misprijzen, miskenning van taalrechten, noem maar op. Vandaar dat wij ons meteen identificeren met Bretoenen, Basken en eender ander volk dat vecht (op welke manier dan ook) voor het voortbestaan van zijn eigenheid.
Er wordt altijd naar dat minderwaardigheidscomplex verwezen. Ik zou eerder het een rechtvaardigheidscomplex noemen. Agur
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Getekend.
Karel Sterckx ook present zie ik.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
We zijn helemaal niet bezet geweest! De Bourgondiërs waren hier rechtmatig de baas geworden via huwelijken etc. (o.a. Margaretha van Male met Karel de Stoute). Via de Bourgondiërs kwamen de Habsburgers hier binnen langs de achterdeur (Maximiliaan trouwde met Maria) en verdedigde zo het land tegen invallen van Frankrijk. Keizer Karel V was zelfs een echte Nederlander, geboren in Gent en getogen in de Nederlanden, waar hij zich als bon-vivant zich opperbest voelde. Hij was razend populair en de Nederlanders voelden zich helemaal niet bezet door een vreemde mogendheid. Integendeel, het was "hun" Karel die keizer werd van het Heilige Roomse Rijk en koning van Spanje. Na diens troonsafstand in 1555 volgt zijn zoon Filips II hem op in Spanje en de Nederlanden (+Beide Siciliën en zo), terwijl broer Ferdinand keizer wordt. Vanaf dan waren wij zogezegd bezet door Spanje. Dat was niet zo. Aanvankelijk werd hij -net als zijn vader- bejubeld. Het was pas omdat Filips II religieus totaal intolerant bleek, dat men zich tegen zijn bewind begon te verzetten. Dat leidde tot de Tachtigjarige Oorlog. Pikant detail: Vlaanderen en Brabant scheurden zich mee af, maar werden door Waals verraad terug veroverd. Filips II kon de Zuid-Nederlanders echter terug voor zich winnen en stelde Albrecht en Isabella aan als landvoogden, waaronder de Zuidelijke Nederlanden een vrij onafhankelijke koers konden varen. De Spaanse "bezetting" duurde in feite dus slechts 2 jaar, de tijd van Alva en zijn schrikbewind. Na de Spanjaarden kwamen de Oostenrijkers, ook door een dynastieke toevalligheid: de Spaanse tak van de Habsburgers stierf uit, en uiteindelijk -in plaats van er over te blijven bakkeleien- bood men de Zuidelijke Nederlanden aan aan de Oostenrijkse tak van de Habsburgers. Ook deze werden niet gezien als een bezettingsmacht, maar in tegendeel kende de Zuidelijke Nederlanden een lange periode van vrede en economische groei. Vooral landvoogd Karel van Lorraine is zo populair, dat de "bezette" volkeren voor hem een standbeeld oprichten. Het is pas toen Jozef II een kijkje kwam nemen en heel de boel veranderen en reglementeren (tot het aantal slagen met het wierrookvat toe tijdens de mis), dat men in opstand komt. Jozef II sterft en Leopold II (die van Oostenrijk!) volgt hem op, en belooft de vrijheden van de burgers te respecteren. Alles is terug OK. Dan komen de Fransen die onze gebieden annexeren. Dit is een bezetting, een keiharde waartegen het volk wel in opstand komt en die 20 jaar zal duren, een boerenkrijg ten spijt. Ook de Noordelijke Nederlanden waren geen bezetters. Overal namen Zuid-Nederlanders deel aan het bestuur, en bezetten ze ministerposten, en hun beslissingen troffen ook de Noord-Nederlanders. Het was pas toen de Luikenaars en rattachisten met steun van Frankrijk Zuid-Nederland afscheurden en het -na een njet van de grootmachten- omvormden tot Klein-Frankrijk of België, dat er weer een bezetting volgde, die door evolutie geleidelijk ontlopen werd. Dus hoop en al zijn we een kwart eeuw bezet geweest voor 1830...
![]() |
![]() |
#7 |
Burger
|
![]() Belgie is duidelijk niet het enige land dat geteisterd wordt door regionaal gezeik maar het is nog altijd de koploper in potsierlijke communautaire praktijken !!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Ik denk dat de fout daarbij vooral bij België ligt.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vwala, getekend!
En nu we het daar ook over hebben: misschien zou de Vlaamse beweging ook d�*�*r eens wat meer mee kunnen samenwerken?
![]() |
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk eerlijk gezegd niet dat een petitie veel zal uithalen. De Corsicanen 'strijden' ook al een hele tijd voor meer autonomie met nog altijd geen resultaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
De houding t.o.v. de eigen taal was me al eerder opgevallen in een aflevering van Vlaanderen Vakantieland, toen bij een reis door Frans-Vlaanderen de gids van een of ander stadje ook Vlaams bleek te kunnen. Die zei toen ook: "mwa, 't is maar keukenvlaams". Ik zou dan toch gezegd hebben: "liever úw keukenvlaams dan m�*jn keukenfrans". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
www.wtv.be Gezocht onder "Houthulst", "Arneke", "Arnèke", "motards", "verbroedering", "motoren"... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Aaah... Frans-Vlaanderen. Nog nooit zoveel Vlaamse vlaggen gezien als daar.
![]()
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Er is zelfs een vereniging in Frans Vlaanderen die de Vlamingen een Vlaamse stem geven UDPF-VVV Union Du People Flamand of Vlaamse Volks Vereniging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
allez, 't is : Nord-Pas De Calais-Picardie http://regions.france3.fr/ en maar weer overal complotten achterzien... een voor Frans-Baskenland is er ook niet, dat valt binnen het gebied l'Aquitaine, voor Bretagne is er evenmin één Alsace Aquitaine Bourgogne Franche-Comté Corse Lorraine Champagne-Ardenne Méditerranée Nord Pas-de-Calais Picardie Normandie Ouest Paris Ile-de-France Centre Limousin Poitou-Charentes Rhône-Alpes Auvergne Sud ze moeten toch niet voor elk departement, laat staan nog kleinere streek, een regionale afdeling oprichten zeker ![]() |
|
![]() |
![]() |