![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oldtimers kunnen een goeie investering zijn maar aangezien er meer nieuwe wagens verkocht worden dan oldtimers:
welke nieuwe wagen moet je nu kopen als je er ooit dik geld aan wilt verdienen? Kortom: welke nieuwe wagen van tegenwoordig wordt ooit een gegeerde oldtimer?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een zeldzame wagen is dan een goeie start. Daar kan je bijna zeker van zijn.
Anders een zeer populaire wagen, maar dan moet je ferm geluk hebben, en die voor 30 jaar in een stikstof gevulde container steken.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij lijkt de Alfa 4C wel een kanshebber.
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Serieus
![]() Je mag nooit een wagen kopen met het gedacht dat het een investering zal worden. Een wagen is een vervoersmiddel met beperkte houdbaarheid. Draait het later beter uit dan is het geluk gehad hebben. Mijn vader kocht in 1999 een hele jonge tweedehands porsche van iemand die dringend geld nodig had. Hij heeft er de eerste jaren wel wat mee gereden maar na zijn rugoperatie is de wagen op stal gezet. En vandaag heeft hij al biedingen gekregen die het veelvoudige zijn van wat hij destijds betaald heeft. In 1999 betaald : 900.000 BEF (omgerekend 22.500 euro) Vandaag geschatte waarde : 70.000 tot 90.000 euro |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Vermoedelijk zetten ze die van op afstand op non-actief na x-aantal kilometer, kapot of niet..... Ik denk dat je beter bent met een schilderij of zoiets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarentegenover, een ouwerwetse carburator doet de job ook, weliswaar minder efficient, maar zonder een chip. En natuurlijk, ook electronica kent zijn "gebruiksvriendelijke" variantes. Ondertussen heb ik al weet van projecten waarbij dit stukje el cheapo hardware het brein voor een PLC vervangend project in een productiemachine voor elkaar krijgt. Alleen de IO borden zijn nog een hersenbrekertje. 1500 binaire in en uitgangen voor sensoren en sturingen en een gros proportioneel ingang/sturingen is een hoop. Daarbij vergeleken is een auto geen enorme ramp om te revampen.
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Het eenvoudigste is waarschijnlijk nog een MoTeC engine management met all-inn display. Maar wie wil zoiets in zijn 'investering' monteren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Motormanagement is nog het eenvoudigste om te vervangen. Wacht maar tot je het over canbus hebt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen boordcomputer of andere ellende, enkel de pure basics.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat er binnen 30,40,50 jaar geen wagens van tegenwoordig op de oldtimer-markt te vinden zullen zijn. Elke oldtimer begon ooit als een nieuwe wagen. Vandaar mijn vraag: welke auto van tegenwoordig gaat het later maken als oldtimer?
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je die redenering volgt komt er een moment dat alle oldtimers van voor pakweg 2000 zijn en dat er geen te vinden zijn van bv 2014. Ik kan me niet voorstellen dat dat in bv 2070 het geval gaat zijn. Oldtimers zullen er altijd zijn en de 'onvervangbare/onbetaalbare' digitale rommel zal ooit heus wel te koop komen. Als er een markt voor is, is er een fabrikant. Bovendien bestaat er binnen pakweg 50 jaar misschien wel iets van boordcomputerkes die je voor eender welke wagen kan programmeren ofzo.
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo'n laatste dieselgestookte Saab lijkt mij ook wel een kanshebber. Toch zeker als de elektrische versie een succes wordt.
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Verplicht OBDII systeem vanaf 2001 is de dooddoener gezien hiermee het einde van de analoge systemen en zelfbouw digitale vervangers is bezegeld. Sorry om het zo cru te stellen maar uw digitale wagen is op de openbare weg echt een kort leven beschoren. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 24 januari 2014 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht. En van die verdwijnende vakman merk ik eerlijk gezegd ook niet veel. Bij nagenoeg iedere concessie-houder kan je voor onderhoud/herstelling terecht en hier in de streek zitten nog volop garagisten die enkel onderhoud/herstellingen doen (en geen nieuwe wagens verkopen). Citaat:
Bovendien is het hart van elke auto nog steeds mechanisch, hoeveel digitale rommel er dan ook rond mag hangen... Citaat:
Ma soit, 't blijft koffiedik kijken. Vooralsnog heeft iedereen dus gelijk. ![]()
![]() |
![]() |
#18 | ||||
|
![]() Citaat:
Je gaat onmiddelijk merken hoe dicht je wagen staat bij de status van wegwerpartikel. Citaat:
Bekijk even de bijlage. Die wagen had een nieuwe olie-pan gekregen bij een merkvertegenwoordiger. Er is veel te veel afdichtmiddel gebruikt geweest met als gevolg dat de zeef naar de oliepomp helemaal verstopt is geraakt. Gevolg, kapotte motor... Citaat:
Citaat:
Er is een tijdje geleden een uitzending geweest, VOLT dacht ik, waar men dat eens op de proef heeft gesteld. Het was ronduit beschamend. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is idd allemaal sterk aan het veranderen qua herstelling.
In de meeste gevallen is het zo dat de computer een storing aangeeft en dan neemt men het lijstje van oorzaken. Daar staat een ganse sliert op over het algemeen. Men begint dan maar met dat lijstje in de hand de onderdelen 1 voor 1 te vervangen tot het uiteindelijk gelukt is. Dat is peperduur. En van de 10 vervangende onderdelen als men wat ongeluk heeft zijn er 9 overbodig vervangen.
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onlangs kocht ik me een stroboscoop lamp. Je vind dat bijna nergens nog, ik heb ze moeten bestellen zelfs.
Jonge mensen bekijken dat dan zo als 'what the fuck is dat?"