Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2014, 11:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard ABVV-BTB : Te hoge loonkost oorzaak van crisis in de transportsector?

Verontrustend nieuws in het zopas verschenen “Rapport van de impact van de economische crisis, update 2014” van het ITLB (Instituut wegTransport & Logistiek België). De te hoge loonkost in de transportsector is volgens transportbedrijven namelijk de oorzaak van de crisis in de sector.

Even ernstig blijven!

BTB vraagt zich ernstig af of de transporteurs weten wat ze zeggen? De uurlonen van de Belgische vrachtwagenchauffeurs zijn al bij de laagste in België. In andere sectoren zoals de bouw bijvoorbeeld liggen die een stuk hoger. Lang voor de economische crisis startte een aantal Belgische transporteurs al met het inzetten van “lage loon”-chauffeurs uit landen van het voormalige Oostblok. Frank Moreels, federaal secretaris: “Dit deden ze om hun winst te verhogen, op de rug van de Belgische chauffeur die zijn werk verloor. En daar verziekten zij de hele sector mee. Want de transporteurs die dit niet doen, komen nu onder druk te staan! En vergeten we niet dat die transporteurs lak hebben aan verkeersveiligheid omdat die chauffeurs maanden lang niet deftig kunnen rusten omdat ze moeten leven in hun vrachtwagencabine.”

Waar ligt de grens?

Wanneer arbeiders uit “goedkopere” landen hier komen werken, en in mensonwaardige omstandigheden moeten verblijven, is de grens overschreden. De transportkosten maken slechts een klein deel uit van de totale kost van de goederen die wij in de winkel kopen. Dit mogen we niet uit het oog verliezen!

De laagste of de juiste prijs?

Heel wat transporteurs die er nog steeds heel bewust voor kiezen om met Belgische chauffeurs te werken, worden nu door hun opdrachtgevers onder druk gezet. Frank Moreels: “Zij schrikken er niet voor terug om droog te zeggen: richt zoals uw concurrent ook maar een bedrijfje op in Bratislava.”

Strikte toepassing van de rij- en rusttijden

Zeer recent werd in België en in Nederland de regelgeving inzake rij- en rusttijden gewijzigd: chauffeurs mogen hun verplichte lange wekelijkse rust niet langer in de cabine nemen. Want iedereen ziet in het weekend op de parkings langs de autosnelwegen al die buitenlandse vrachtwagens. Wel, in ieder van die vrachtwagens zit een chauffeur, in weinig benijdenswaardige omstandigheden, te “rusten”. Wij vragen dan ook zeer strenge controles, waarbij de boetes niet door de chauffeurs maar wel door de transportfirma’s of hun opdrachtgevers moeten worden betaald. Enkel door naleving van deze regels kan de sociale dumping in de transportsector een halt toegeroepen worden. En is de laagste prijs niet langer de juiste prijs!

Meer info: John Reynaert, [email protected]

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be