![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Eerder deze week heeft Ikrame Kastit, raadslid voor Groen en voorzitster voor de districtsraad in Borgerhout, haar verontwaardiging geuit over een situatie waarbij een dame met hoofddoek zich niet rechtvaardig behandeld voelde door een bepaalde tandarts. De reacties op het Facebook-profiel van Ikrame Kastit namen grote proporties aan. Vandaag kopte Gazet Van Antwerpen “Voorzitster districtsraad lokt haatreacties uit tegen tandarts.”
Dirk Avonts, OCMWraadslid voor Groen in Antwerpen en professor huisartsengeneeskunde, reageert: “Vanuit haar verontwaardiging is Ikrame Kastit op Facebook kort door de bocht gegaan, dat klopt. Maar met het verhaal van de tandarts raakt ze wel een gevoelige snaar. Moslima's die een hoofddoek dragen krijgen regelmatig negatieve reacties. Ze vinden geen stageplaats of mogen niet aan het loket werken. Blijkbaar vormt een hoofddoek nu ook al een probleem bij een doktersbezoek. De frustratie bij moslima's omdat ze niet worden aanvaard zoals ze zijn - met hoofddoek - neemt toe. Ik heb daarom begrip voor de verontwaardiging van Ikrame Kastit (en de betrokken dame) die opriep tot verdraagzaamheid jegens elkaar en rechtvaardigheid voor iedereen. De perceptie dat Ikrame Kastit op facebook oproept tot haat, is absoluut niet terecht. Een andere aanpak had wellicht beter geweest. Wie het gevoel heeft dat hij of zij niet rechtvaardig behandeld wordt door een arts, kan best een onderzoek vragen bij de Orde der geneesheren. De vraag die we ons moeten stellen, is of de tandarts in kwestie de Wet op de patiëntenrechten van 2002 heeft toegepast en of de betrokken arts volgens de deontologische code van artsen heeft gehandeld.” Volgens de wet op de patiëntenrechten (artikel 5 van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt) heeft elke patiënt zonder enig onderscheid op welke grond ook recht op kwaliteitsvolle dienstverstrekking. In de deontologische code van de orde van geneesheren staat dat elke arts zijn zieken even gewetensvol moet verzorgen, ongeacht hun sociale stand, hun nationaliteit, hun overtuiging, hun faam en zijn persoonlijke gevoelens jegens hen. (artikel 5 van de deontologische code van artsen) Groen raadt mensen die zich gediscrimineerd of onrechvaardig behandeld voelen door eender welke arts, zich te richten tot de orde van geneesheren. Ikrame Kastit is zelf heel erg geschrokken van de reacties uit verschillende hoeken: “Ik had niet zien aankomen dat dit zo’n proporties zou aannemen. Ik heb m’n hart laten spreken en wilde door mijn post net opkomen voor rechtvaardigheid en verdraagzaamheid. Ik heb gevraagd aan iedereen die op mijn facebook komt om in de reacties mekaar met respect te behandelen. Ik wil met mijn berichten geen mensen viseren en zeker geen mensen aanzetten tot haat. Ik was verontwaardigd, maar het was absoluut niet mijn bedoeling om de bewuste tandarts in diskrediet te brengen. Ik excuseer mij als ik iemand persoonlijk zou hebben geraakt. Ik hoop gewoon dat de zaak wordt onderzocht en dat gerechtigheid geschiedt. Ik wil het probleem van discriminatie ook in de toekomst blijven aankaarten.” Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Blij dat Ikrame Kastit beseft dat ze te ver gegaan is : niemand ontzegt haar overigens het recht om een vrouwelijke moslima als tandarts te nemen ; zoals die arabische dokter
misschien zou kunnen trachten een opmerkng te plaatsen dat mensen die het joodse geloof belijden niet welkom zijn. In onze mooie multiculturele stad zouden we gerust eens mogen denken aan methodes om onze inwoners ertoe te brtengen dat ze zich in de allereerste plaats antwerpenaar moeten voelen en dus zich mogen afbvragen wat zij kunnen doen om tot een mer harmonieuzesamenlevinbg te komen. Per slot van rekening zijn joden die hier geboren zijn, leven en werken niet bezig met nederzettingen te bouwen op het gebied dat straks een volwaardige palestijnse staat zou moeten worden. De vrede kan best hier en nu (en dus ook overal) beginnen.