Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2005, 08:04   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Groot- en Heel-Nederland

Wat als er een einde komt aan België? Gaan we als onafhankelijk Vlaanderen eeuwig door het leven gaan? Ik had gedacht aan een confederatie met het Noorden, namelijk een groot-nederlandse republiek, gebaseerd voornamelijk op de regio's Vlaanderen, Nederland, en Friesland, eerder dan op de provincies. Dit omdat de overgang naar provincies te bruusk zou zijn, en staatkundig-structureel een moeilijke overgang is. Een andere reden is dat de Vlamingen en Friezen hun eigenheid willen en moeten kunnen behouden. Het Vlaamsnationalisme moet kunnen in een Diets verband.

[size=1](Zoals je ziet is Zeeuws-Vlaanderen en Zuidoost-Limburg bij Vlaanderen gevoegd.)[/size]

Ik ben ook bezig aan een Heel-nederlandse kaart, wat zijn jullie ideeën daarover? Wat moet erbij? Luxemburg? FransVlaanderen? Wallonië?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 maart 2005 om 08:09.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 18:36   #2
rroloff
Burger

Standaard

Ik raad Vlamingen aan terughoudend te zijn met verbindingen aangaan met Nederland.

Misschien kun je in je kaart al rekening houden met geislamiseerde danwel Noord-Afrikaanse, Zwart-Afrikaanse en Turkse gebieden:

---------------
Amsterdam wordt gedeelde stad

MARIEKE MONDEN

AMSTERDAM - De verwijdering tussen allochtone en autochtone Amsterdammers neemt toe. Marokkaanse, Turkse en autochtone inwoners wonen steeds meer in aparte wijken. Het contact tussen de groepen neemt af.

Dat blijkt uit de Diversiteits- en Integratiemonitor 2004 die de dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) vandaag heeft gepubliceerd.

Amsterdam telt steeds meer gebieden waar het merendeel van de bevolking bestaat uit niet-westerse allochtonen zoals Marokkanen, Turken en Surinamers. De hoogste percentages zijn te vinden in Zuidoost, Zeeburg en delen van Nieuw-West. Zo zijn acht van de tien inwoners van Bijlmer-Centrum en de Kolenkitbuurt van niet-westerse afkomst.

Ook in Bijlmer-Oost, Overtoomse Veld, Osdorp-Midden en de Indische Buurt wonen veel allochtonen.

De tweedeling blijkt ook uit het bestaan van zwarte en witte scholen. Door de concentratie van al-lochtonen in enkele buurten, zal dat verschijnsel alleen maar toenemen.

Het stadsbestuur schrijft in een begeleidende brief dat menging van etnische groepen in Amsterdam nooit het uitgangspunt is geweest. Onderzoeker Jeroen Slot van O+S benadrukt dat de kans op contact tussen de bevolkinsgroepen in een wijk alleen toeneemt als dat door de overheid wordt georganiseerd. Spreiding kan volgens hem het aantal witte en zwarte scholen verminderen.

Uit onderzoek blijkt dat de achterstand van Marokkanen in Amsterdam op tal van gebieden het grootst is. Zij voelen zich nog het meest verbonden met het land van herkomst. Economisch gaat het met deze groep ook het slechtst: hun besteedbaar inkomen is met gemiddeld 1400 euro per maand het laagst.

Het rapport van O+S was al maanden klaar, maar de presentatie werd na de moord op Theo van Gogh uitgesteld, vanwege de gevoelige inhoud.

http://www.parool.nl/nieuws/2005/MRT/11/p1.html
-----------------
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 18:37   #3
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Kom nou, in het verenigde Europa zijn Vlamingen en Nederlanders gewoon op elkaar aangewezen.
Oud 15 maart 2005, 15:47   #4
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

mooi

Heelnederlandse kaart . Zeker vermelden ; de verloren grensgebieden in Wallonie; en eveneens de verloren gebieden in Duitsland
Oud 15 maart 2005, 16:07   #5
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Wat als er een einde komt aan België? Gaan we als onafhankelijk Vlaanderen eeuwig door het leven gaan? Ik had gedacht aan een confederatie met het Noorden, namelijk een groot-nederlandse republiek, gebaseerd voornamelijk op de regio's Vlaanderen, Nederland, en Friesland, eerder dan op de provincies. Dit omdat de overgang naar provincies te bruusk zou zijn, en staatkundig-structureel een moeilijke overgang is. Een andere reden is dat de Vlamingen en Friezen hun eigenheid willen en moeten kunnen behouden. Het Vlaamsnationalisme moet kunnen in een Diets verband.

[size=1](Zoals je ziet is Zeeuws-Vlaanderen en Zuidoost-Limburg bij Vlaanderen gevoegd.)[/size]

Ik ben ook bezig aan een Heel-nederlandse kaart, wat zijn jullie ideeën daarover? Wat moet erbij? Luxemburg? FransVlaanderen? Wallonië?
Goh, waar ken ik die kaart toch van? Tantist?

Op zich leuk dat je lijntjes hebt getrokken in de bestaande kaart, maar nu komen de kleuren niet meer overeen hè.
De splitsing van Zeeland en Nederlands Limburg is nogal willekeurig trouwens. En waarom zou Friesland een aparte status moeten krijgen? Zelfs de Friese Nationale Partij schijnt tegenwoordig meer te zien in een deelstaat bestaande uit de drie noordelijke provincies samen. Maar uit enquêtes is al gebleken dat er in de noordelijke provincies nauwelijks draagvlak bestaat voor autonomie.

En passant zie ik dat ik met de provincie- en gewestindeling van mij en Tantist op 28 gebieden uitkom. Een PvdA-commissie stelde onlangs in een rapport voor om Nederland in te delen in vier landsdelen en "ongeveer dertig regio's" (zie topic in het archief). De 28 op de kaart komen daar toch aardig bij in de buurt. Best leuk om te zien.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 16:13   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Maastricht bij Vlaanderen voegen ? Wat een mop.....

Limburg als gewest in heel nederland lijkt mij beter, die rode lijn mag dus stoppen aan antwerpen en vl brabant.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 16:16   #7
Piet Hein
Minister

Standaard

Ik zie een groot - nederland wel zitten.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 17:01   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

In het kader van het subsidiarisme, wens ik dat Vlaanderen als regio ongeveer rechtstreeks afhangt van Europa.
Of de Nederlanders het nuttig vinden om zich te splitsen, is aan hen.

Europa regelt alle zaken die Europees moeten geregeld worden (voorbeeld: de munt - tot voor kort ondenkbaar voor velen die niet het verstand hebben om vooruit te kijken) en Vlaanderen zelf krijgt de bevoegdheid die ze zelf best zo dicht als mogelijk bij de mensen moet uitoefenen.
Wij moeten daarbij niet trachten na te streven om meer 'in de pap te brokken hebben', want demokratisch wil zeggen, één persoon één stem, dus meer dan wat ons proportioneel toekomt, moeten we niet hebben (tenzij zeer tijdelijk in een overgangsperiode: wie kan betalen en ook effektief betaalt, mag ook bepalen ... dus niet zoals in het scheve tweespan Vlaanderen-Wallonië).

Ik zie in dit plaatje dus geen nut om nauwer aan te leunen bij de Hollanders.

(Daarnaast vraag ik me altijd af of diegenen die het hebben over de Dietse zaak, niet een mop aan het vertellen zijn, een mop in het genre van drie Oude Belgen ... of In het Stenen Tijdperk was er ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 17:59   #9
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Goh, waar ken ik die kaart toch van? Tantist?

Op zich leuk dat je lijntjes hebt getrokken in de bestaande kaart, maar nu komen de kleuren niet meer overeen hè.
De splitsing van Zeeland en Nederlands Limburg is nogal willekeurig trouwens. En waarom zou Friesland een aparte status moeten krijgen? Zelfs de Friese Nationale Partij schijnt tegenwoordig meer te zien in een deelstaat bestaande uit de drie noordelijke provincies samen. Maar uit enquêtes is al gebleken dat er in de noordelijke provincies nauwelijks draagvlak bestaat voor autonomie.

En passant zie ik dat ik met de provincie- en gewestindeling van mij en Tantist op 28 gebieden uitkom. Een PvdA-commissie stelde onlangs in een rapport voor om Nederland in te delen in vier landsdelen en "ongeveer dertig regio's" (zie topic in het archief). De 28 op de kaart komen daar toch aardig bij in de buurt. Best leuk om te zien.
ja kheb diene kaart ook maar gekopieerd van ergens hoor. aan de makers ervan: bedankt alleszins! ik hoop dat ik hem een beetje mag aanpassen, of niet?

Maar voor Friesland: het gaat niet zozeer om autonomie, meer om bescherming van de taal.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 19:12   #10
PAJOT
Banneling

Standaard

PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 20:03   #11
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Maastricht bij Vlaanderen voegen ? Wat een mop.....

Limburg als gewest in heel nederland lijkt mij beter, die rode lijn mag dus stoppen aan antwerpen en vl brabant.
Maastricht wordt nu al aanzien als een Vlaamse stad
Tegen zo een Heel-Nederlands landskaartje als daarboven (die van Zwart&Geel) zeg ik absoluut "YES"!! De nieuwe toekomst!

Laatst gewijzigd door Gorefest : 15 maart 2005 om 20:04.
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 20:31   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 20:48   #13
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ach Patriotje.. zelfs Chevalier ziet het Belgisch model al niet meer zitten tegenwoordig
Oud 15 maart 2005, 20:49   #14
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wat een zwaargewicht
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 22:27   #15
MagereHein
Banneling

MagereHein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je geen Nederlandstalige tekst ?
MagereHein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 22:43   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Alleen politici zien het Belgisch model niet meer zitten. Maar wij zien die politici niet meer zitten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 22:50   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MagereHein
Heb je geen Nederlandstalige tekst ?
Leer u frans, zo moeilijk is het niet. Zeker als schoolgaande jongere kan het geen kwaad om nu en dan "gedwongen" te worden om een franse of duitse tekst te lezen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:26   #18
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel

Ik concludeer hieruit:

1. De flaminganten gaan stukken van Nederland inpalmen;
2. De flaminganten gaan het Koningshuis van Nederland afschaffen.

Eens zien hoe lang je nog sympathie gaat krijgen van sommige Hollanders.
Oud 16 maart 2005, 09:16   #19
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Alleen politici zien het Belgisch model niet meer zitten. Maar wij zien die politici niet meer zitten.
altijd al gedacht dat jullie fascistische trekjes hadden
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 10:27   #20
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het eentalige belgië

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be