![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() In Nederland wordt het onderwijs steeds vaker in het Engels gegeven, eerst op universiteiten,dan op middelbare scholen en nu al plannen voor basisscholen.
http://www.nu.nl/news/1851745/11/Pro...isscholen.html Tweetaligheid lijkt me prima, alleen zullen we ons ook moeten inspannen om het Nederlands te behouden in het onderwijs. Hoe zit dat in Belgie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Ach, op zich zie ik er weinig graten in dat het Engels op een ietwat vroegere leeftijd in de scholen wordt ingevoerd. Ondanks de alom aanwezigheid (tv, internet, hogere studies, ..) van deze wereldtaal, merk ik op dat veel mensen nog altijd maar een twee en een half woord Engels kennen. Toch al een veel beter initiatief dan het Turks op de basisschool waar ze hier mee afkwamen..
![]() Het Nederlands zal sowieso wel blijven bestaan ondanks al deze invloeden. Misschien niet perfect zoals we het nu kennen, talen evolueren nu eenmaal. Zolang onze kinderen Nederlands blijven spreken en onderwezen krijgen, zou het allemaal wel in orde moeten komen.
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Het viel me een tijdje geleden op dat sommige Nederlandse hogescholen zich op het wereldwijde net in't Engels 'university' noemde. Ze halen daarmee niet enkel het niveau van onze taal naar beneden, maar provoceren bovendien o.a. de hele oudste universiteit van de lage landen, bij mij vlak om de hoek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Talen zijn als levende organismen die aan de darwinistische regels beantwoorden...
M.a.w. het is niet uitgesloten dat binnen 100 of 1000 jaar Nederlands een met uitsterven bedreigde taal wordt. Laten we niet vergeten dat het Nederlands "vastgekneld" zit tussen drie grote wereldtalen (EN, FR en DU) en er bovendien een interne breuk dreigt tussen het Standaardvlaams en het Algemeen Nederlands of het Vlaams en het Hollands hoe goed de Taalunie zijn best doet om de eenheid te bewaren. Zoals waarschijnlijk velen erger ik me door aan het ondertitelen van Nederlandse films en uitzendingen op Vlaamse zenders en omgekeerd, alsof wij twee verschillende talen spreken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlands afschaffen en België ééntalig Frans !
Dat daar nog niemand aan gedacht heeft ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() By the way, tijd om je handtekening even aan te passen, Henri.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Waar heb ik het over 'strijdwandelingen'? Ik wil zeggen: ga eens rondwandelen in Brussel en omstreken en probeer dan nog eens de schijn voor jezelf hoog te houden dat België niet al 180 jaar lang probeert om Vlaanderen te verfransen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Meest gesproken talen, landen en inwoners in Europa:
1. De grootste van alle Indo-europese talen is het Russisch het wordt door 167 miljoen mensen als moedertaal gesproken en is tevens het grootste Europese land met bijna 4 miljoen km² ongeveer 40% van Europa. 2. Duits wordt in Europa door 110 miljoen mensen gesproken, Duitsland is 357.022 km² groot en heeft 82,5 miljoen inwoners. 3. Frans wordt in Europa door 66 miljoen mensen gesproken, Frankrijk is 551.500 km² groot en heeft 58,5 miljoen inwoners. 4. Engels wordt in Europa door 63 miljoen mensen gesproken, England is 130.395 km² groot en heeft 50,3 miljoen inwoners. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België is prima zoals het nu is.
Het zou sterker zijn in een ééntalige versie. Nederlands of Frans, maakt me niet uit, ik beheers beide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het aan Verastoot ligt niet.
Hij vindt het Frans of engels veel mooier klinken of hoe een man zich onsterfelijk belachelijk kan maken. Nu hij doet maar, ik hoop dat dit lang en breed in de pers uitgesmeerd wordt.
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Engels is voor mij een zakentaal. Die gebruik ik op werk voor gesprekken met wie geen Nederlands kan, of als ik er int Duits nie uitgraak. Frans niet meer nodig ier in Oost Limburg.
Maar met mijn o.a ook receptionele functie is met niet vlaams\Nederlandse klanten Engels de internationale taal. Is ook de makkelijkste om te leren. Maar ik ver-engels niet, gebruik geen engelse woorden in mijn moedertaal. Ja zeg, stel u voor strak krijgen we weer communotaire toestanden met Engels, geen goesting zunne. ![]() Vlaanderen bo-o-ven...(de rest vant liedje ken ik nie meer vergeten ![]()