![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Burger
|
In 2008 werd door de verschillende overheden in België in totaal 646,3 miljoen euro uitgegeven aan godsdienst en lekendom. Dat meldt socioloog Jan Hertogen.
Hertogen baseert zich voor dat bedrag op het boek 'Le financiement public des religions et de la laïcité en Belgique' van Caroline Sägesser en Jean-Philippe Schreiber. Het bedrag van 646,3 miljoen in 2008 ligt 44,8 miljoen euro hoger dan in 2000. Ongeveer de helft van het bedrag (325,2 miljoen euro) was bestemd voor godsdienstlessen en lessen moraal in het onderwijs. Daarnaast ging 321,1 miljoen euro naar de werking, salarissen, pensioenen, patrimonium en dergelijke. Van die 321,1 miljoen euro blijkt 275,3 miljoen (85 procent) naar de katholieke erediensten te gaan. Acht procent (25,8 miljoen euro) is bestemd voor het lekendom. De protestantse eredienst is goed voor 2,5 procent van de uitgaven, de islam voor 2,1 procent. Hoe minder mensen er naar de kerk gaan, en hun geloof praktiseren (voor zover men nog gelooft), hoe meer deze rotzooi kost. Waarom moet de staat deze salarissen en onderhoud van het patrimonium betalen? Laat de kerk daar zelf voor opdraaien. Laat tenminste mensen zelf kiezen of ze hier voor willen betalen. Desnoods via de belastingaangifte. Ik geloof dat dit in Duitsland reeds gebeurt. Ik vermoed dat van het patrimonium ook geen enkele van die kloosters, abdijen, en kerken ook geen onroerende voorheffing of niks betalen. Indien men dan de optelsom maakt spreekt men dus over miljarden... |
|
|
|
|
#2 |
|
Minister-President
|
De reden dat de staat de lonen betaalt is een "compensatie" voor de geconfisqueerde eigendommen ten tijde van Napoleon en later als ik me niet vergis.
|
|
|
|
|
#3 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Wel, dat Napoleon dan maar rap die geconfisceerde eigendommen teruggeeft. Van mij liever geen cent aan een kerk waar ik niet naartoe ga.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
|
|
|
#4 |
|
Minister-President
|
Is het weer van dat?
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Dit Item staat alleen op de verkeerde plaats. Valt eerder onder binnenland of zo
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
|
|
|
#6 |
|
Europees Commissaris
|
De kerken zijn staatsbezit. Het lijkt me logisch dat de kerkgemeenschap huur moet betalen aan de staat. Daarbovenop zou de kerkgemeenschap in moeten staan voor de betaling van de inkomens van geestelijken. Ook mogen hoge geestelijken geen hoger pensioen krijgen dan de mediaan.
Het onderhoud van de kerken, een historisch erfgoed, dient wel de taak van de overheid te blijven en wordt dan gefinancierd door de huur van de kerkgemeenschap, zo lang ze bestaat. Alles bij elkaar zouden religies dan weinig of niets kosten of mogelijk zelfs opbrengen. De situatie van nu, waarbij iedereen, religieus of niet, een paar maandlonen of misschien zelfs een jaarloon aan religies moet geven, moet stoppen. Ik heb niet echt iets tegen religieuzen in het algemeen, maar ik wil wel iedereen gelijk behandelen, dus geen voorkeursbehandeling voor religieuzen. |
|
|
|
|
#7 | |
|
Banneling
|
Citaat:
dat moet eerst stoppen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Politici kosten inderdaad meer dan ze zouden moeten kosten. Hun aantal kan ingeperkt worden en hun inkomen kan gelijkgesteld worden aan de mediaan van het land of zelfs aan het gemiddelde van iedereen die minder dan de mediaan verdient. Politicus moet je zijn om dingen te realiseren, niet voor het geld. Maar laten we dit verder voor een andere draad houden. Het gaat hier over godsdienst. Het stoppen van verspilling op het ene vlak afkeuren omdat op het andere vlak nog meer verspild wordt, vind ik een slechte ingesteldheid, ofwel een slecht argument voor het bevoordelen van een minderheid. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dat religies zouden opbrengen, zou ook wel eens mogen, na al die eeuwen van kosten die er aan waren (de gesneuvelden in de godsdienst-oorlogen nog niet meegerekend).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ze zouden kunnen terug gaan naar de oorsprong en de kerken terug open stellen om er markt in te houden. Zo zouden ze ook nog geld op brengen.
|
|
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Ik vrees van niet. Onze betonbaronnen kennende zal die prijs nog wel wat oplopen... verdubbelen?
|
|