Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2011, 15:12   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Een klein pleidooi voor scheldproza

Een goed opiniestuk van de hand van Bart Eeckhout. Lezenswaardig voor iedereen die graag krantenredacties bestookt met lezersbrieven.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...eldproza.dhtml
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 15:27   #2
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Een goed opiniestuk van de hand van Bart Eeckhout. Lezenswaardig voor iedereen die graag krantenredacties bestookt met lezersbrieven.
Bedankt Peter voor deze bijdrage.
Het is via deze linkjes dat ik ook eens een zeldzame keer de schrijfsels van De Morgen lees.

Goed geschreven en handig gepositioneerd om enerzijds een punt te maken en anderzijds toch in De Morgen te mogen plaatsen.

Twee bedenkingen:
- De schrijver dan dienst heeft een zwaar gesubsidieerd medium terwijl het subject van zijn verwijt dat niet heeft.
- Zulke schrijfsels zouden, mochten ze van rechts komen en mutatis mutandis de linkse schrijverij beschuldigen, door hem als haatmail worden weggezet.
Oud 31 augustus 2011, 15:33   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij intimidaties, dreigementen en racisme trekken we de grens, maar daarbuiten moet ook voor slecht geformuleerde, overspannen meningen de vrijheid kunnen blijven gelden.
Ik vind bewust zwaar kwetsende beledigingen ook erover.

Als lid van de nva noem ik De Wever bijna systematisch het Weverke.
Som zeg ik al eens Di Pupo en De Klucht.
Bijnamen zijn te dragen als een geuzennaam. (alleszins vroeger vb. was een leraar zonder bijnaam maar een grijze mus ...)

Verder, in volkse café's en aanverwanten, op bouwwerven en in sommige bureau's, in sportclubs of feestjes ... wordt ook al wel eens grove taal gehanteerd.
We moeten nu ook geen doetjes worden.

Ik noem hier en elders een pastoor wel eens een pedofiele kaloot, maar als ik weet dat de man het zou kunnen horen, dan zal ik dat niet zeggen (tenzij hij Van Gheluwe zou heten èn zijn ...).
We moeten wel on speaking terms kunnen blijven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 06:20   #4
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Om eerlijk te zijn, ik hoor liever dat iemand rechtuit zegt wat hij denkt en wil doen dan het wollige gezever van onze politici. Als bijvoorbeeld de N-VA zegt wij willen een warm Vlaanderen en ik vul niet in wat ik ermee bedoel dan noem ik dat wollig gezever. Als een partij zegt, we willen werkloosheid beperken in de tijd omdat er misbruiken zijn, dan rijst bij mij de vraag waarom we betalen voor zoveel controle-mechanismen als ze niet werken en wie deze mechanismen aanstuurt. Als mij iemand zegt dat de loonindexering moet aangepakt worden, kan ik daar zelfs in meegaan als het word omgezet in een rechtvaardige indexering. Dit wil zeggen dat iedereen dezelfde verhoging krijgt, voor dezelfde verhoging in de levensduurte, in rechtvaardige centen en niet in procenten. En zo kan ik blijven verder dromen, want met alle tegenwoordige egoïstische politici zal er nooit verandering komen. Om een voorbeeld te noemen, las ik enkele dagen geleden in een krant we zullen nooit uit de Vlaamse regering stappen. Nu klinkt het, dan stappen we uit de Vlaamse regering. Iemand vroeg me waarom ik een afzonderlijke draad begon met: het vlinderen is begonnen. Heel eenvoudig, dat is Vlaamse en Belgische politiek. Ikke, ikke en de rest kan stikken.
Vroeger was het: een woord is een woord. Nu: een woord is gebakken lucht. Vooral uit de mond van een politicus.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 07:48   #5
Stingray
Banneling

Standaard

Opinies zijn zoals een reet, iedereen heeft er een en iedereen denkt dat die van een ander harder stinkt.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 07:57   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
een behoorlijk stuk van Bart Eeckhout

de sneer naar de karikatuur in De Ronde kan tellen

en hier zit hij haast bij de kern en de oorzaak van het probleem

Citaat:
Na jaren van vegetatie in het verdomhoekje zit hun gedachtegoed plots in de lift naar boven. Ze gaan er duidelijk niet beter van schrijven, maar ze worden er blijkbaar wel dapperder van. In plaats van een keer om de paar jaar met gebalde vuist in het stemhokje, durven ze nu welhaast dagelijks hun gedacht te zeggen.
zou die groep niet net gefrustreerd zijn en zijn laatste emotionele toevlucht nemen in die mails (ik denk dat door betrokkenen elke kritische mail gemakshalve mee in het vakje 'haatmail' wordt gedropt) net omdat hun inbreng in de democratie in dit land compleet genegeerd wordt ? net omdat de democratie in dit land eigenlijk compleet uitgehold werd op allerlei vlakken ?

spijtig ... Bart was er zo dichtbij ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be