![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
De drie vakbonden ACOD TBM, ACV-Openbare Diensten en ACLVB, voerden de afgelopen weken actie tegen de inkrimping van de dienstverlening bij De Lijn door het zeer zware besparingsplan van 60 miljoen opgelegd door Vlaams minister Crevits. Terecht klaagt men aan dat daardoor de afbraak van het openbaar vervoer door de Vlaamse regering is ingezet. De PVDA steunt alle vakbondsacties die opkomen voor het behoud en de uitbreiding van het openbaar vervoer als publieke dienstverlening.
Het besparingsplan is onaanvaardbaar”, zegt Peter Mertens, voorzitter van de linkse PVDA. “Voor Antwerpen betekent dit dat er dagelijks 1000 busritten worden geschrapt. Vijf buslijnen (9, 14, 28, 38 en 123) worden afgeschaft. Andere lijnen worden beperkt tot Merksem of Berchem. Vanaf 14 april is er weliswaar een tram naar Wijnegem en vanaf 1 september komt er de uitbreiding van de tram naar Boechout. Maar deze gaan de 1000 busritten die men per dag gaat afschaffen zeker niet compenseren. In de provincie Antwerpen gaan jobs sneuvelen bij de pachters en bij de streeklijnen (bijv. Mechelen) van De Lijn. En voor de reizigers zorgt alles samen voor langere reistijden en minder comfort.” Nochtans zijn er volgens Mertens redenen genoeg om het aanbod te behouden. “De prijsstijgingen voor brandstof aan de pomp swingen de pan uit. 1,4 euro voor een liter diesel of 1,8 voor een liter super, komaan zeg. Steeds meer mensen zien in deze crisistijden hun inkomen omlaag gaan en kunnen zich geen eigen wagen meer veroorloven. Het verwondert me niet dat er bij De Lijn in 2011 3,6% reizigers bij kwamen, en dat vooral de sociale abonnementen spectaculair stijgen. Het behoud en de uitbreiding van het openbaar vervoer is in de eerste plaats een sociale bekommernis, die de mobiliteit van iedereen moet garanderen”. Ook de invloed op milieu en gezondheid zijn onmiskenbaar. Peter Mertens: “De uitstoot aan broeikasgassen van een openbaar vervoer gebruiker is minder dan die van een autobestuurder. Een reizigerskilometer kost voor een auto 107 tot 155 g CO2 per km. Die uitstoot ligt in het openbaar vervoer flink lager: gemiddeld 23 g/km voor de tram en 74 tot 85 voor de bus. Minder files en minder uitstoot remmen de verslechtering af van de ademlucht in de woonwijken.” “Maar ook wie zich met de auto verplaatst heeft alles te winnen met een efficiënt, uitgebreid en toegankelijk openbaar vervoer”, vindt Mertens. “Het is de belangrijkste maatregel om het dichtslibben van het verkeer in en om de steden te verhelpen. Dit is een kwestie van maatschappijvisie: de regeringspartijen willen op dienstverlening besparen, terwijl ze niets ondernemen tegen superlonen en bonussen, zoals bij Inbev of Bekaert. De PVDA wil de fortuinen van de allerrijksten afromen met een miljonairstaks. En meer publiek geld investeren in openbaar vervoer . Dat is een bijzonder goede investering in jobs, die meermaals terugverdiend wordt in leefcomfort en gezondheid.” Peter Mertens, succesauteur van 'Hoe durven ze', doet ook een oproep naar de toplui van De Lijn. “Bij de vorige besparingsronde werd een deel van de verpachte ritten afgeschaft. Maar het management én de Raad van Bestuur lieten na om de contracten naar beneden aan te passen. Dit sloeg een gat van 23 miljoen euro. Nu plant men honderden banen af te stoten om het tekort te compenseren. Nochtans zijn het de toplui die dit lieten passeren en die er op aangepakt moeten worden. De bonden maken terecht de vergelijking met wat er gebeurt als een buschauffeur iets te weinig afrekent op zijn kaartjesverkoop. Hij wordt meteen op het matje geroepen! De betaalde miljoenen gemeenschapsgeld voor niet geleverde diensten kunnen niet blauw blauw gelaten worden. De toplui die de fouten maken moeten verantwoording afleggen en met de pachters heronderhandelen over een terugbetaling. Het kan toch niet dat reizigers en personeel deze rekening gepresenteerd krijgen!” Meer info: Peter Mertens Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
|
Dit verdient wat meer aandacht.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
|
Past dit soms in het kader van "bespaar op De lijn, sla eens een controleur dood"? Of mag dit niet als je niet het juiste kleurtje hebt?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
|
Zelden zo'n walgelijke reactie gelezen. Of zo'n stupide.
PVDA heeft hier gelijk. Enfin, toch voor een deel. Tal van lijnen renderen de dag van vandaag inderdaad niet. Verschillende buschauffeurs in dit land vervoeren op een ganse werkdag minder dan tien of vijftien passagiers. Vooral op de meer landelijke routes in Vlaanderen. Dat daar iets tegen gedaan moet worden is overduidelijk. De bussen op die lijnen hebben geen voelbare impact op de files, de dienstverlening is vaak niet van die aard dat wagenbezit een luxe wordt, en economisch verantwoord is het gehele gebeuren niet echt te noemen. Wat daarmee moet gebeuren laat ik in het midden. Andere regio's doen het veel en veel beter. Het Brusselse openbare vervoer bijvoorbeeld is een toonbeeld van mobiliteit. Tal van mensen steunen er geheel op openbaar vervoer, en dat is er mogelijk doordat het aanbod zonder meer indrukwekkend is. Zelfs wanneer de MIVB alles platlegt, zorgt de NMBS nog steeds voor een opmerkelijke dienstverlening. Vertragingen zijn inderdaad schering en inslag. Maar een vertraging op een lijn waar er ieder kwartier een bus of trein voorzien is, is niet erg hinderlijk. Vlaanderen (en zeker Antwerpen) kunnen daar een voorbeeld aan nemen. De besparingsacties die men in het openbaar vervoer jaar na jaar aankondigt, en die nu al de werkdruk en flexibiliteit bij buschauffeurs onaanvaardbaar hebben doen toenemen illustreren echter dat de Vlaamse overheid ronduit achterlijk is. De snel- en ringwegen slibben dicht, en Vlaanderen besluit niet om massaal in het openbaar vervoer te blijven investeren. Ik verhuis.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 14 april 2012 om 20:19. |
|
|
|