Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2004, 11:59   #1
Eugene
Gouverneur

Standaard 40 uren week is onzin!

Aangezien ik het zelf niet beter zou kunnen schrijven hieronder een copy/paste over de zin, maar vooral de onzin van een 40-uren week.

------------------------------

De onzin van de 40-urige werkweek

Henk de Jong en Frits Groenewegen

5-8-2004

[font=Arial][size=3]In heel West-Europa wordt momenteel gesproken over het verhogen van het aantal werkuren per week. Lang zal het niet duren of we zitten met z'n allen (weer) op de 40-urige werkweek. [/size][/font]
[font=Arial][size=3]Waarom deze discussie? Zijn we als hogelonenland definitief de kostenconcurrentie aangegaan met de lagelonenlanden? Welke concurrentiepositie hebben we eigenlijk dat we met lagelonenlanden moeten concurreren? [/size][/font]

[font=Arial][size=3]Impliciet zeggen we daarmee dat onze diensten en producten tot commodities zijn geworden die door alles en iedereen gemaakt kunnen worden. Daardoor zitten we vol in de prijserosie en dus in de kostenconcurrentie. Een strijd die we nooit zullen winnen. In China bedragen de loonkosten pakweg 3 procent van die in West-Europa. Als de discussie over de 40-urige werkweek in de kostencontext wordt gevoerd, zitten we op de verkeerde weg, een doodlopende weg.[/size][/font]

[font=Verdana][size=1][font=Arial][size=3]Ook het pensioenprobleem wordt er niet door opgelost. We gaan immers niet ineens meer jaren werken en zo meer jaren pensioenpremie opbouwen.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Natuurlijk zijn kosten belangrijk, maar alleen wanneer de kostenbesparing aangewend wordt om de toekomst van een bedrijf te ondersteunen. Nissan is een mooi voorbeeld van de verwijdering van overbodig gemaakte kosten en aanwending van vrijgekomen middelen voor ontwikkeling van een nieuwe generatie van aansprekende automodellen, zoals de Z. Bedrijven die kwalitatief hoogwaardige, innovatieve producten ontwikkelen en produceren, boeken daarmee indrukwekkende resultaten, denk maar aan Senseo (Philips), iPod (Apple) en Magnum-ijsjes (Unilever). Om langdurig de westerse concurrentiepositie te verhogen moeten bedrijven zich richten op continue innovatie van producten en het productieproces. Het moederbedrijf Renault is een goed voorbeeld van procesinnovatie. Het zal het eerste automobielbedrijf zijn waarvan alle onderdelen in zijn magazijnen en in de productielijnen worden besteld op het moment dat een klant een auto koopt.[/size][/font]

[size=3][font=Arial]Innoveren is dan ook de boodschap, maar waarom zou een bedrijf dat van een 35-urige naar een 40-urige werkweek gaat ineens innovatiever worden? Innovatie komt van slimmer werken, niet van meer werken. Een 40-urige werkweek draagt op zich niets bij aan een kenniseconomie waarvan we met z’n allen dromen. Het thema moet niet aantallen uren zijn, maar gedrag. Het gaat erom dat we gedrag stimuleren dat het innoverende vermogen van een onderneming verhoogt. Door meer uren te gaan werken zal dat gedrag niet veranderen. Op zichzelf staand is de 40-urendiscussie grote onzin. Het wordt tijd dat we nu eindelijk eens die innovatie agenda voorwaarts gaan drijven. [/font][font=Arial](De auteurs Frits Groenewegen (Analysis Director) en Henk de Jong (Vice President Manufacturing Sector Europe) maken deel uit van [/font][/size][font=Arial][size=3]Celerant Consulting[/size][/font][font=Arial][size=3], een bedrijf dat vooraanstaande bedrijven wereldwijd helpt betere bedrijfsresultaten te bereiken door hun operationele prestatie te verbeteren. Celerant Consulting is een filiaal van Novell Inc.)[/size][/font]

[/size][/font]
Oud 5 augustus 2004, 12:02   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Als ik terug 40 uur moet gaan werken, dan kan ik wel 2 uur meer op het internet zitten ... bwa ik denk dat dat hier nu plots iedereen tegenstander gaat zijn van de 40 uren week.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 12:07   #3
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Innovatie is natuurlijk een must. Maar van zodra het product is (uit)gevonden, moet het natuurlijk worden gemaakt. De 40-urige werkweek zou ervoor zorgen dat het fabriceren OOK hier gebeurt (en dus niet enkel de R&D component).

De vergelijking met China is juist en niet juist: China is way beyond competition als het gaat om loonkosten. Frankrijk, Duitsland, GB, Nederland, en bij uitbreiding de zuiderse en oost-europese landen zijn dat niet (helemaal). Moest er hierover dus geen europese concensus zijn, en België zou als enige achterblijven, dan weten we dus ook al hoe laat het is...
Oud 5 augustus 2004, 12:09   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ik heb één opmerking, en dat is het volgende.

De loonkosten in China liggen dan wel pakken lager, maar ook hun kwaliteit komt aan die 3%. Om een voorbeeld te noemen, hun spinnerijen wiens kwaliteit pover tot matig is, op z'n beste! Ze zijn wel een pak goedkoper, maar tenzij voor low-budget kleding, zijn hun halfgrondstoffen op dit vlak waardeloos, daar waar de onze verduurzaamd worden, en kwalitatief onschatbaar veel sterker is, en langer meegaat.

Wij hebben wel degelijk een zekere concurrentie-basis met China, anders stond hier niet 1 fabriek meer. Dus dat argument dat de loonkosten daar slechts een fractie zijn van hier, moet wat genuanceerd worden.

De 40-uren week is misschien geen ideale oplossing, maar om de concurrentie (en vooral de winst voor bedrijven) te verhogen is het een stap in de goede richting.

Minder werken & beter gaan niet samen, vermits Europees werk al altijd van het beste kwaliteit moet zijn, willen we overleven.
Oud 5 augustus 2004, 12:22   #5
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

De loonkosten in China liggen dan wel pakken lager, maar ook hun kwaliteit komt aan die 3%. Om een voorbeeld te noemen, hun spinnerijen wiens kwaliteit pover tot matig is, op z'n beste! Ze zijn wel een pak goedkoper, maar tenzij voor low-budget kleding, zijn hun halfgrondstoffen op dit vlak waardeloos, daar waar de onze verduurzaamd worden, en kwalitatief onschatbaar veel sterker is, en langer meegaat.

Wij hebben wel degelijk een zekere concurrentie-basis met China, anders stond hier niet 1 fabriek meer. Dus dat argument dat de loonkosten daar slechts een fractie zijn van hier, moet wat genuanceerd worden.

De 40-uren week is misschien geen ideale oplossing, maar om de concurrentie (en vooral de winst voor bedrijven) te verhogen is het een stap in de goede richting.

Minder werken & beter gaan niet samen, vermits Europees werk al altijd van het beste kwaliteit moet zijn, willen we overleven.
Ik ben niet akkoord met die 3% kwaliteit die China zou afleveren. Alle electronica en computeronderdelen zijn 'made in China', er zijn al duizenden bedrijven van Thailand en Taiwan (jaja) verhuisd naar China, als China dan zo'n lage kwaliteit moest afleveren zie ik niet waarom die bedrijven en masse naar China trekken. Ik ben verder helemaal geen econoom maar ik vond dit toch een heel interessant artikel welk weergeeft wat ook ik denk als...laat ons zeggen geinteresserde en geinformeerde 'leek'. Ik lees nl graag over economie en aanverwante zaken.

Laatst gewijzigd door Eugene : 5 augustus 2004 om 12:25.
Eugene is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 12:24   #6
Tegendradigaard

Standaard

Vooral voor lassen zijn Chinezen heel goed naar het schijnt. die moeten hun ogen niet toeknijpen zoals wij...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 5 augustus 2004, 12:28   #7
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Vooral voor lassen zijn Chinezen heel goed naar het schijnt. die moeten hun ogen niet toeknijpen zoals wij...
Ik ben vroeger op 'de shop' lasser geweest en ik droeg mijn lasscherm en moest mijn ogen dus niet 'toeknijpen' ....verder had ik gehoopt om met deze posting eens een serieuze discussie te openen over de zin en onzin van de herinvoering van de 40-uren week, dit blijkt ook hier al problematisch te zijn . Misschien maar beter geen topics meer openen !
Oud 5 augustus 2004, 12:51   #8
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Onzin !

Om het met een simpel voorbeeldje te stellen: 5 jaar geleden werden er in China geen laptops gemaakt, nu worden bijna alle laptops ter wereld er geassembleerd ...

Kennis dan ?

De mensen ginder zijn evengoed opgeleid als hier.

Entrepreneurship ? Vordert met rasse schreden, ook zij hebben immers nog het juk van het communisme ergens in hun achterhoofd ...

Neen, kwalitatief zit het wel snor ginder, het enige waar er iets schort is de Westerling die er zelden zijn draai kan vinden owv taal- en cultuurverschillen.

Europa en het Westen in het algemeen zijn veel te lang verwend geweest, de mensen veel te lang apatisch.

Nu er 1,3 miljard Chinezen mee van de taart willen eten, spartelen we wat in het rond, maar uiteindelijk zal onze koek kleiner worden. Althans, dat is zo voor het merendeel der Westerlingen.

Bovendien financieren ze het grootste deficit van het westelijk halfrond, dat van de VS ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 13:15   #9
Tegendradigaard

Standaard

Sorry Eugene. 'k zal proberen mijn leven te beteren en ik log mij even af van dit forum.
Misschien dat 40 uur per week werken mij meer tijd zal geven en betere tussenkomsten ?

Oud 5 augustus 2004, 14:34   #10
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Sorry Eugene. 'k zal proberen mijn leven te beteren en ik log mij even af van dit forum.
Misschien dat 40 uur per week werken mij meer tijd zal geven en betere tussenkomsten ?
Niks van aantrekken Tegendradigaard, ge zijt nu eenmaal nen Tegendradigaard he . Neen maar ik hoop echt eens op een debat(je) zonder die pro of contra Vlaams Blok of pro of contra wiedanook, allee gewoon een debatje 'to the point' als je begrijpt wat ik bedoel ...thats all hoor !!!!
Oud 5 augustus 2004, 14:52   #11
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

De hoeveelheid uren dat een arbeider werkt is een aangelegenheid tussen hem en het bedrijf waarvoor hij werkt. De noden van elke arbeider zijn anders, daar getuigt ook deze discussie van. Het lijkt me dan ook het beste dat we ons daar niet mee moeien, en iedereen laten zijn eigen contract maken met de werkgever, naar zijn eigen noden.
Oud 5 augustus 2004, 15:17   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard Werkweeknorm!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De hoeveelheid uren dat een arbeider werkt is een aangelegenheid tussen hem en het bedrijf waarvoor hij werkt. De noden van elke arbeider zijn anders, daar getuigt ook deze discussie van. Het lijkt me dan ook het beste dat we ons daar niet mee moeien, en iedereen laten zijn eigen contract maken met de werkgever, naar zijn eigen noden.
NEE!
Dan eindigd dit.....tja waar?
50 uur,60 uur,.....is er dan eigenlijk nog leven?
Worden wij eigenlijk geboren om te werken?

Ik merk zelf ook al dat,hoe ouder ik word,hoe meer uren ik doe(dat heet verantwoordelijkheid opnemen) maarre.....ik ben blij dat er een 39-uur norm staat,zodus dat "overuren" als "speciaal" genoteerd blijven staan.Want wie een "workaholic" als baas heeft,zal het anders geweten hebben!!!

Akkoord dat het aantal te werken uren tussen de werkgever en "de werknemers als groep" bepaald kan worden,en zeker niet op individuele basis!Hebben we gelukkig vakbonden voor!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 15:23   #13
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Onzin !

Om het met een simpel voorbeeldje te stellen: 5 jaar geleden werden er in China geen laptops gemaakt, nu worden bijna alle laptops ter wereld er geassembleerd ...

Kennis dan ?

De mensen ginder zijn evengoed opgeleid als hier.

Entrepreneurship ? Vordert met rasse schreden, ook zij hebben immers nog het juk van het communisme ergens in hun achterhoofd ...

Neen, kwalitatief zit het wel snor ginder, het enige waar er iets schort is de Westerling die er zelden zijn draai kan vinden owv taal- en cultuurverschillen.

Europa en het Westen in het algemeen zijn veel te lang verwend geweest, de mensen veel te lang apatisch.

Nu er 1,3 miljard Chinezen mee van de taart willen eten, spartelen we wat in het rond, maar uiteindelijk zal onze koek kleiner worden. Althans, dat is zo voor het merendeel der Westerlingen.

Bovendien financieren ze het grootste deficit van het westelijk halfrond, dat van de VS ...
zonder de westerlingen wisten ze in china niet wat een computer of laptop was.
zonder de westerlingen was er in china geen electriciteit.

de aziaten kopiëren slechts wat door westerlingen is uitgevonden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 15:27   #14
Coverman
Vreemdeling

Coverman's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Coverman
Standaard 40-uren week is slechts een aanzet

Ik vind het zoals hieronder veel te simpel voorgesteld....

Er zijn een aantal problemen:

1.
Coverman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 15:35   #15
Coverman
Vreemdeling

Coverman's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Coverman
Standaard 40-uren week is slechts een aanzet

Excuseer voor de vorige foutgelopen melding.

Onze economie zit met verschillende problemen en die moeten worden aangepakt, ik ga dan ook niet akkoord met het geciteerde artikel die cases uit zijn context trekt.

Eerst en vooral is de motor van de Belgische economie onze KMO's. KMO's beschikken niet over dergelijk kapitaal om constant te kunnen innoveren. Vroeger waren er nog verschillende steunmaatregelen maar de financiering is gehalveerd over de laatste 10 jaar. Banken zijn ook niet geneigd om in risicovolle onderneming geld te steken. Blijft dus over de grote spelers zoals boven geciteerd.
Wanneer deze jongens morgen goedkoper kunnen produceren zullen ze het niet nalaten om te verhuizen. Geen stabiliteit meer in economie.

Ten tweede is er een groot probleem met de mentaliteit van de werknemers in België. Zo veel mogelijk worden betaald voor zo weinig mogelijk uren! Dit is niet haalbaar. We zijn stilletjes aan een lui volk aan het worden! De 40-uren week zal wel de rendabiliteit verhogen en dit zal niet ten koste gaan van jobs. Het zijn dan vooral ook de KMO's die van deze maatregelen zouden genieten.

We leven ook in een Europese context dit betekent dat onze markten openstaan voor een veelvoud van producten, er zal dus automatisch een prijzenslag volgen over algemeen goed. Het nadeel daarvan is dat onze binnenlandse consumptie verder zal afnemen. Met als gevolg nog minder KMO's in België.

Onze regering acht het ook nog eens nodig een aantal grote bedrijven vrijgeleide te geven binnen België (natuurlijk spectaculair nieuws).

Het zit grondig fout met onze economie en als er niet snel wordt ingegrepen zal het catastrofale gevolgen veroorzaken.

Ze zouden trouwens eens moeten nagaan wat het zelfmoord % is bij zelfstandige ondernemers? Je zou versteld staan.
Coverman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 16:28   #16
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
NEE!
En wat is daar mis mee wanneer mensen daar zelf voor kiezen? Of denkt ge echt dat er vandaag nog geen mensen zijn die zoveel uur, en meer, werken per week?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 16:39   #17
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En wat is daar mis mee wanneer mensen daar zelf voor kiezen? Of denkt ge echt dat er vandaag nog geen mensen zijn die zoveel uur, en meer, werken per week?!
omdat er nu eenmaal ambitieuze strevers zijn voor wie werken pure fun is, moet men dat nog niet aan iedereen opdringen hé.
bovendien is het nogal wat plezanter om 50 uur per week een boeiende, uitdagende, spannende en afwisselende ( 'zelfontplooiing', u weet wel ) job te doen dan 50 uur per week aan den band te staan.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 5 augustus 2004 om 16:39.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 16:44   #18
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
NEE!
Worden wij eigenlijk geboren om te werken?

Ik merk zelf ook al dat,hoe ouder ik word,hoe meer uren ik doe(dat heet verantwoordelijkheid opnemen) maarre.....ik ben blij dat er een 39-uur norm staat,zodus dat "overuren" als "speciaal" genoteerd blijven staan.Want wie een "workaholic" als baas heeft,zal het anders geweten hebben!!!

Akkoord dat het aantal te werken uren tussen de werkgever en "de werknemers als groep" bepaald kan worden,en zeker niet op individuele basis!Hebben we gelukkig vakbonden voor!
Of 30 uur, 20 uur, 10 uur, wat maakt het uit?

Voor mij maakt het geen reet uit hoeveel uur een mechanieker per week werkt. Minder werk = minder vergoeding, meer werk = meer vergoeding.
Sommigen werken 20 uur, anderen 80 uur, afhangende van hun situatie. Sommigen nemen drie dagen verlof, anderen nemen 3 maanden verlof.

Er is er by the way geen enkele die problemen heeft met die flexibiliteit die van twee kanten komt.
Oud 5 augustus 2004, 16:49   #19
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
omdat er nu eenmaal ambitieuze strevers zijn voor wie werken pure fun is, moet men dat nog niet aan iedereen opdringen hé.
bovendien is het nogal wat plezanter om 50 uur per week een boeiende, uitdagende, spannende en afwisselende ( 'zelfontplooiing', u weet wel ) job te doen dan 50 uur per week aan den band te staan.
Ik dring toch niets op, iedere werknemer kan zijn eigen contract bespreken. Er mag bij mij gerust iemand binnenstappen die zegt dat hij graag enkel in de voormiddag zou werken omdat hij in de namiddag zich wil bezighouden met zijn zoontje. Ik heb er trouwens zo ene. Ik heb het even voor u nagekeken: het afgelopen jaar heeft hij 1350 uur gewerkt,oftewel 25 uur per week.
Oud 5 augustus 2004, 16:57   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik werk nu al 40 uur per week? Wat is het probleem?

En ik vind TomB's voorstel goed. Contracten op maat. Dan kies ik er nu al voor 50 uur te werken, met een evenredige loonsstijging.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be