Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2016, 21:12   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Raad van State geeft godsdienstleerkracht die hoofddoek wil dragen gelijk

Bron

Detail tekst:

Citaat:
Maldegem - De Raad van State heeft maandag in een arrest een godsdienstlerares gelijk gegeven die weigerde de omzendbrief van het Gemeenschapsonderwijs (GO! ) inzake het verbod op het dragen van levensbeschouwelijke kentekens te ondertekenen en daardoor niet aangenomen werd. De Raad vernietigt dan ook de weigering door de directeur van de basisschool De Driesprong Maldegem om de vrouw aan te werven.
Weer een winst voor de Islam met dank aan de Raad van State. (<- door Sarcasmus)

Stel ik mij wel de vraag dat als er iemand het in zijn hoofd krijgt om met een paar swastika's of een ander 'levensbeschouwelijk???' teken, gewaad of iets dergelijks moest gaan rondlopen, of de Raad van State dezelfde uitspraak zou doen. Ik denk het niet.
Oud 2 februari 2016, 22:01   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wel, dit begrijp ik van geen kanten !
Als een godsdienstlerares Islam al geen hoofddoek mag dragen, dan sla ik wel tilt.

Dat het de enige zou mogen zijn in gans de school: daar ben ik mee akkoord !
Maar zijzelf, dat is toch de normaalste zaak van de wereld.

Dat alle godsdienstonderwijs verbannen zou moeten worden uit het leerplichtonderwijs, vind ik nog beter. Iedere ouder die godsdienstonderricht wenst, moet zich maar wenden tot de pastoor, de imam, de rabbijn, de spaghetti-monster-leider, de domino (grapje) ... whatever.
Maar zolang de godsdienst er mag/moet wettelijk aangeboden worden .. bla bla ...

(trouwens, meneer de reserve-militair Jack Another (als ik me herinner was jij toch reserve militair ?), de aalmoezniers in 't leger dragen toch ook zo'n teken op hun uniform ?)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 22:07   #3
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

@De schoofzak

Gemeenschapsonderwijs =/= Christelijk of Islamitisch onderwijs. Gemeenschapsonderwijs is vrij van religieus of levensbeschouwelijke inmenging.

De persoon in kwestie kan beter elders haar carrière verder zetten ongeacht de uitspraak van de Raad van State.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 23:17   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Weer een winst voor de Islam met dank aan de Raad van State. (<- door Sarcasmus)

Stel ik mij wel de vraag dat als er iemand het in zijn hoofd krijgt om met een paar swastika's of een ander 'levensbeschouwelijk???' teken, gewaad of iets dergelijks moest gaan rondlopen, of de Raad van State dezelfde uitspraak zou doen. Ik denk het niet.
Wat is eigenlijk het probleem?

Een lerares islamitische godsdienst wil tijdens haar lessen de passende kledij dragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 23:20   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
@De schoofzak

Gemeenschapsonderwijs =/= Christelijk of Islamitisch onderwijs. Gemeenschapsonderwijs is vrij van religieus of levensbeschouwelijke inmenging.
Dit gaat niet over inmenging, maar wel over de bij wet voorziene uren levensbeschouwing.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 23:30   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Er is helemaal niets verkeerds met het dragen van een hoofddoek.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 00:50   #7
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar in de context van de Islam een symbool van onderdrukking van de vrouw en het beschouwen van niet-(Islam)gelovigen als minderwaardig.
Zoals de gele ster en andere kentekens in een bepaalde periode symbool stonden voor minderwaardigheid van personen, in dat geval van degene die ze droegen.

Dus niets verkeerd aan een hoofddoek?
Oud 3 februari 2016, 00:52   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom draag je dan geen hoofddoek?
Oud 3 februari 2016, 08:16   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Een lerares islamitische godsdienst wil tijdens haar lessen de passende kledij dragen.
Ik begrijp het probleem eerlijk gezegd ook niet...

Ik dacht trouwens dat daar reeds rechtspraak rond bestond.
Oud 3 februari 2016, 08:17   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De draagwijdte van het arrest gaat véél verder dan de perimeter van haar klaslokaal en haar les.
Uit het geciteerde artikel van TS :

Citaat:
“Daarenboven zijn de taken en opdrachten van de leerkracht allesbehalve strikt beperkt tot wat zich afspeelt tijdens het godsdienstonderricht in het klaslokaal. Ook buiten de context van zijn lesopdracht kan voor hem een opvoedings- of onderwijssituatie bestaan die aanleiding kan geven tot het, op bedachtzame wijze, doen kennen van zijn persoonlijk engagement”, besluit de Raad.

Het Gemeenschapsonderwijs beraadt zich over het arrest en zal woensdagmiddag reageren.
Dit arrest maakt de toepassing van de omzendbrief van het GO voor wat betreft leerkrachten godsdienst(en) tot dode letter.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 3 februari 2016 om 08:20.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 08:26   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal mee oneens. Het gaat hier om het gemeenschapsonderwijs. Neutraliteit is hier een must. Ik hoop dat de inrichtende macht hier alle middelen zal uitputten om dit arrest te kunnen terugdraaien.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 08:31   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
@De schoofzak

De persoon in kwestie kan beter elders haar carrière verder zetten ongeacht de uitspraak van de Raad van State.
Ja gij blijkt er ook nul de botten van te weten.

In alle neutraal onderwijs moeten godsdiensten aangeboden worden, alsook zedenleer. Naar keuze van de ouders, volgt de leerling dat dan.

Ge bewijst zelfs met deze post dat je de link niet gelezen hebt.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 februari 2016, 08:34   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar gvd nondedju, daar gaat het in deze draad niet over.

Hier in deze draad gaat het over één enkel klein probleem: mag de Islamitische (of Joodse, of Christelijjke ...) leerkracht die dat ene voorziene uurtje godsdienst komt geven, zich uiten als lid van haar godsdienst.

Wel, ik ben heel erg anti godsdienst, maar respecteer wel de grondvoddelijke vrijheden.
En net daarom vind ik net dat de enige toegelaten uitzondering.

.

Oud 3 februari 2016, 08:42   #14
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Totaal mee oneens. Het gaat hier om het gemeenschapsonderwijs. Neutraliteit is hier een must. Ik hoop dat de inrichtende macht hier alle middelen zal uitputten om dit arrest te kunnen terugdraaien.
Van zodra gemeenschapsonderwijs ook godsdienstonderwijs organiseert, is het niet meer neutraal te noemen. En is het helemaal normaal dat de leraars godsdienst zich niet neutraal dienen op te stellen, dat zou een contradictio in terminis zijn.

Probleem ligt niet zozeer bij de leerkracht, de school of de godsdienst, dan wel bij de verplichting om überhaupt godsdientslessen te organiseren in wat een neutrale omgeving zou moeten zijn.
Oud 3 februari 2016, 09:03   #15
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Probleem ligt niet zozeer bij de leerkracht, de school of de godsdienst, dan wel bij de verplichting om überhaupt godsdientslessen te organiseren in wat een neutrale omgeving zou moeten zijn.
Het probleem is vooral hier godsdientslessen te organiseren voor een veroveringsideologie die hier absoluut geen plaats heeft. Noch historisch, noch in de toekomst.
Oud 3 februari 2016, 09:28   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit gaat niet over inmenging, maar wel over de bij wet voorziene uren levensbeschouwing.
Wat heeft een les levensbeschouwing van doen met het dragen van een hoofddoek. In de les levensbeschouwing in het gemeenschapsonderwijs dient men neutraal te zijn. Alle levensbeschouwingen dienen aan bod te komen. Door met hoofddoek voor de klas te staan lijk je alvast te zeggen dat slechts 1 levensbeschouwing belangrijk is en dat kan niet. De leraar levensbeschouwing dient ten allen tijd neutraal te zijn. Het weigeren van uw hoofddoek af te zetten wijst op het complete tegendeel.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 09:33   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Van zodra gemeenschapsonderwijs ook godsdienstonderwijs organiseert, is het niet meer neutraal te noemen. En is het helemaal normaal dat de leraars godsdienst zich niet neutraal dienen op te stellen, dat zou een contradictio in terminis zijn.

Het GO 'organiseert' geen godsdienstlessen.
Ze moeten het 'aanbieden'. In de betekenis van "een lesuur er voor vrijhouden, een leslokaal er voor vrijhouden tijdens dat uur, een door de godsdienst/vrijzinnigheid aangewezen leerkracht binnen laten in de school, bla bla ...

Ze mogen het (als ik goed ingelicht ben) zelfs niet zelf inspecteren.

Let op: ik blijf bij mijn persoonlijke overtuiging dat al dien godsdienstige brol buitengezwierd wordt. Uit alle scholen. En de ouders moeten zich maar wenden tot hun pastoor/imam/rabbijn/.... zoals ze dat 'moeten' doen vb. als ze hun eerste en hun laatste communie gaan doen, via "catechese-lessen'.

Maar zolang het huidige systeem van kracht is in het GO, vind ik het tot hun vrijheden behoren zich daar te uiten als lid van hun privé club.

.

Oud 3 februari 2016, 10:17   #18
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom dan het kruisje verbieden in de klaslokalen enz... deze staat haaks,
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 10:20   #19
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het GO 'organiseert' geen godsdienstlessen.
Ze moeten het 'aanbieden'. In de betekenis van "een lesuur er voor vrijhouden, een leslokaal er voor vrijhouden tijdens dat uur, een door de godsdienst/vrijzinnigheid aangewezen leerkracht binnen laten in de school, bla bla ...

Ze mogen het (als ik goed ingelicht ben) zelfs niet zelf inspecteren.

Let op: ik blijf bij mijn persoonlijke overtuiging dat al dien godsdienstige brol buitengezwierd wordt. Uit alle scholen. En de ouders moeten zich maar wenden tot hun pastoor/imam/rabbijn/.... zoals ze dat 'moeten' doen vb. als ze hun eerste en hun laatste communie gaan doen, via "catechese-lessen'.

Maar zolang het huidige systeem van kracht is in het GO, vind ik het tot hun vrijheden behoren zich daar te uiten als lid van hun privé club.

.
Ik denk dat wij op dezelfde golflengte zitten, hoor, maar wij drukken het anders uit.
Oud 3 februari 2016, 11:12   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat ze dan werk zoekt in het islamitisch onderwijs. Het gemeenschapsonderwijs is seculier.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be