![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Zoals altijd geeft het Vlaams Belang het goede voorbeeld. Met The Flemish Republic richten zij zich op de buitenwereld. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Weer eens een zeer interessant artikel van P. Belien.
Doet mij denken aan de Vlaamse Regering van L. Van Den Brande. Deze was wsl flaminganter dan de VLD geleide regering van 1999 en de huidige onder Leterme en ... Bourgeois. Er is recuperatie van Vlaamse bevoegdheid - laat ons stellen van de Vlaamse actieradius - sinds 1999. Hetgeen mij doet besluiten dat de taktiek vd n-va mn stapsgewijze uitbouw van de Vlaamse Staat dikke truut is. Om een punt van no return te bereiken is het nodig de confrontatie met de Frankofonie aan te gaan en de Belgische kortsluiting onder ogen durven te zien. Daar komt helemaal geen geweld of allerlei politieke heibel bij te pas, alleen ... 5 minuten politieke moed.
|
|
|
#3 |
|
Europees Commissaris
|
Ik wil niet de pret bederven, maar wie gaat Vlaanderen serieus nemen als dat gebeurd door het Vlaams Belang? Zo gaan we zelfs niet in de EU geraken dan.
Ach ja, wat zit ik hier eigenlijk te zeggen...als in 2006 t VB iets teveel te zeggen krijgt in de gemeenten en dat loopt verkeerd af...en eerlijk gezegd: als je soms ziet wat ze daar op de lijst zetten...dat ze eerst eerst op de gemeentelijsten al de vechtersbazen en alcoholiekers(zulke mensen stonden in 2000 op de lijst van het VB in mijn gemeente) eens weren. Ik zeg jullie één ding: volgend jaar is het in het VB foute boel, en ik zeg da nie omdak een N-VA'er ben (en begin daar weer nie over te zagen). Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 29 maart 2005 om 03:08. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
politiek moet gevolgd worden. Dus dikke Blok truut ? Laatst gewijzigd door Clemens : 29 maart 2005 om 08:12. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Minister
|
Die het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En een essentieel verschil met het programma vh Vlaams Belang - dit terzijde. Eigenlijk is dit topic niet de geëigende plaats voor concurrentiële op-en aanmerkingen over de wederzijdse Vlaamsgezinde politieke partijen. Als Geert Bourgeois als Vlaams minister van Buitenlandse Zaken Vlaanderen in het buitenland bekend(er) maakt, dan vind ik dat uiteraard verdienstelijk. In deze wens ik geen polemiek aan te gaan. Anderzijds wordt het wel tijd dat ... BHV gesplitst wordt. Gerechtvaardigde kritiek van een Vlaams Belanger want n-va zit in de regering en het Vlaams Belang in de oppositie of niet soms?
|
|
|
|
#7 | ||||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Citaat:
Leterme ziet zijn stroopgebied nu nog beperkt tot Vlaanderen, maar zou dat graag uitbreiden tot heel België. Leterme zou graag premier worden in plaats van minister-president. Daarom trekt hij minder de Vlaamse kaart dan Vandenbrande. De Vlaamse stroper wil een Belgische boswachter zijn. Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Ik wil het kleine wel eren, maar dan moet het er wel zijn. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#11 | ||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Ik ga Belien nogmaals aanhalen. Die heeft kennisen tot in het Witte Huis, schrijft in gerenomeerde kranten als The Spectator, The Independent, The Wall Street Journal en heeft contacten met The Economist, de Frankfurter Allgemeine Zeitung, Reuters, The Times en Le Monde. Hoe gaan die reageren op een democratische machtsovername van het Vlaams Belang? Dat is de Belgische regimepers niet hoor! Citaat:
Ik mag niet zagen omdat u N-VA'er bent, maar u mag wel zagen omdat ik VB'er ben. Is dat nu eerlijk? |
||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Toen het Vlaams Blok gesticht werd, was ze de enige die zei dat Vlaanderen onafhankelijk moest worden. Al de rest zat nog te knoeien met unitarisme en federalisme. Nu zegt de N-VA het ook. In de traditionele partijen hoor je ook meer en meer stemmen opgaan voor zelfstandigheid. Hoe zou dat nu toch komen? Bovendien moet de N-VA niet te veel noten op haar zang hebben. Het Vlaams Belang is een hond die opgesloten zit in een hondenhok. Ze krijgt voedsel in haar kooi van haar kiezers. Intussen groeit ze in haar kooi van het cordon. Ook N-VA houdt de deur toe van die kooi, maar beklaagt zich tegelijk over het feit dat de hond in de kooi blijft. Deze politieke perversie schijnt u maar normaal te vinden. Ik niet. Hef het cordon op, laat ons meeregeren en beoordeel ons dan op onze daden. Maar deze onnozele perversiteiten zijn nergens goed voor. Maar wacht gerust, tot de kooi te klein wordt en het Vlaams Belang er uit breekt. België zal zo gesplitst zijn, want wij doen niet aan collaboratie zoals de N-VA. Als je deelneemt aan de macht is dat om België verder te splitsen, niet om te collaboreren met het Belgische regime. Maar dat is wat Bourgeois doet: dossiertjes invullen en alles laten zoals het was. |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#15 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Men heeft lang aan het federalisme vast gehouden. Pas in 1995 koos de VU voor het confederale model. Zijn opvolger N-VA koos voor onafhankelijkheid in 2001. Dat is 10 jaar te laat he vriend. Begin jaren '90 koos de brede Vlaamse beweging al voor onafhankelijkheid. Een voorbeeld: de VVB bepaalde in haar congres van 21 april 1991 al dat Vlaanderen onafhankelijk moest worden. Dat was dus nog voor de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok op 24 november he! Vlaams Blok won, VU kreeg klappen. En nog trok men de juiste conclusies niet. Alle Vlaamse verenigingen lieten hun steun voor de VU vallen en richtten zich langzaam op het Vlaams Blok. Neem nu het Pallieterke, dat altijd trouw was gebleven aan de VU omdat het het spook van verdeeldheid vreesde. Men heeft het Vlaams Blok 10 jaar voorsprong gegeven. Dat is veel, maar niet onoverkomelijk. De N-VA kan best uit haar dal kruipen, maar dat zal niet gaan als lakeipartij van de CD&V. |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Het interesseert mij geen barst.
|