![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | ||
|
Minister
|
...en willen zich niet aanpassen.
Ik las het volgende op het forum van le Soir : http://forums.lesoir.be/index.php?ac...&f=112&t=10694 Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er verhuizen idd steeds meer en meer Vlamingen naar Wallonie en steeds meer van hen beginnen dezelfde rechten op te eisen als de Franstaligen hier doen. En het vervelende voor de Walen is dat deze mensen dan ook nog eens over geld beschikken en vaak zelfs een hogere functie hebben binnen de bedrijven waar deze franstalige werken of zelfs zelfstandigen zijn of werkgever zijn van franstaligen. Zij staan nu dus vaak met hun rug tegen de muur en kunnen de eisen van deze nieuwkomers niet negeren of afdoen als onmogelijk en arrogant, want deze nieuwkomers zijn nodig voor hun werkgelegenheid en economie. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zij zijn dus reeds vanaf hun geboorte gewend aan de manieren van denken en werken van de Franstaligen in ons land. En eigenaardig genoeg weten deze mensen dus perfect hoe ze de Walen moeten dwingen om hun taal te gebruiken. Daarbij hebben zijn dan nog eens de medewerking van de vele nederlanders die daar gaan wonen of een vakantie-verblijf hebben. Zij hebben het dus van de meester in het opdringen van een taalgebruik geleerd, maar blijkbaar is de leerling nu de meester geworden en de meester het slachtoffer van zijn eigen gedrag. En de meeste van deze mensen kennen waarschijnlijk zelfs perfect frans, daar zij juist van de taalgrens komen. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
wie in een zwakke positie staat kiest voor het territorialiteitsbeginsel. Van het ogenblik dat men zich sterker voelt kiest men het personaliteitsbeginsel. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En de Vlamingen eisen dus enkel hun rechten op in eigen regio. Het zijn zelfs grondwettelijke rechten. Maar daar de Franstaligen in België het niet nodig vinden om de Belgische grondwet na te leven, zijn het niet meer de Vlaamse politici alleen die de strijd tegen de verfransing in Vlaanderen moeten voeren, maar zijn de Nederlandstalingen begonnen met dezelfde rechten te gaan opeisen in Wallonie. Niet dat ik hun gedrag goedkeur, ik vind het even afschuwelijk als dit van de Franstaligen in Vlaanderen. Maar het is blijkbaar de enige manier waarop de Walen gaan beseffen dat wat zijn in Vlaanderen doen niet kan. En ja, ik weet dat dit de Walen tot extremisme zal aanzetten. En ja, ik weet dat dit de franstalige politici nog meer zal aansporen tot volharden in hun strijd. Maar erger nog, is dat ik ook weet dat het zal leiden tot een open tweestrijd tussen Walen en Vlamingen en dat het op een bepaald punt gekomen zelfs zal leiden tot een gewapend verzet tussen bij bevolkingsgroepen en dat het zal leiden tot de dood van onschuldigen. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Minister
|
Dit is wat er zich op het terrein afspeelt. Het is nog latent, en de politiek loopt 10 tot 20 jaar achter op dit fenomeen. Binnen het decennium zullen de Vlaamse politici op dezelfde manier in de Wetstraat optreden als de Vlaamse migranten in de Waalse taalgrensregio's.
We zijn vertrokken voor 180 jaar Vlaamse dominantie van België. Als de Walen dit echt niet wensen, hebben ze maar één mogelijkheid: België opblazen en aansluiten bij Frankrijk. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
wat ik niet zo snel gebeuren is dat die Vlamingen ook gaan vragen dat al hun correspendentie van de overheid in het Nederlands zal gebeuren. dat zou pas een grove inbreuk zijn op de taalwetgeving.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Minister
|
Citaat:
Zoals ik reeds schreef, loopt de politiek tien tot twintig jaar achter op de evolutie op het terrein. Tegen 2015-2020 zullen de Vlaamse politici in de Wetstraat zich gedragen zoals de Vlaamse migranten in de Waalse taalgrensregio's. Ik vind deze evolutie niet zo slecht. Ik ben voorstander van een door de Vlamingen gedomineerd België, eerder dan van een onafhankelijk Vlaanderen. En jij? |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
de beste manier om dit een beetje vooruit te laten gaan is een hoop Nederlanders te gaan verkassen. Eenmaal Nederlanders genoeg in Wallonie wordt het Nederlands ook veel sneller aangeleerd. Kijk maar naar Durbuy: hopen Nederlandse toeristen en jawel... je wordt daar dus in het Nederlands bediend op de meeste plaatsen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
|
Citaat:
Maar indien meer dan de helft van de gemeenteraad Nederlandstalig zal zijn, zal men het ook onnozel vinden om de debatten in het Frans te moeten houden. Het is wel zo dat de Vlaamse overheid die Vlamingen niet zal steunen omdat ze in Vlaanderen voor het territorialiteitsbeginsel gekozen hebben. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Minister
|
Citaat:
Een goede manier om daaraan mee te werken: www.baarlewerkgroep.org. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
|
Citaat:
Wanneer je met genoeg samen bent om een andere taal te spreken dan de oorspronkelijke taal; ga je de "nieuwe" taal gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Minister
|
Citaat:
U heeft toch ook geen probleem met de massale verfransing die Brussel ondergaan heeft? Binnenkort komen missies van de Raad van Europa de taalsituatie in Edingen, Vloesberg, Geldenaken en Hamme-Mille onderzoeken. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 4 juni 2008 om 08:22. |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
|
Citaat:
Ik zou het normaal vinden dat de tweetaligheid in Brussel wordt uitgebreid tot heel België. |
|
|
|
|