![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Graag nodig ik iedereen uit om te verklaren wat religieuze gebaren precies betekenen en hoe ze zijn ontstaan. Om te beginnen:
Wat doet die meneer? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Kijken of er misschien iets uit de lucht valt en dan kan die dat opvangen.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
#4 | |
|
|
Citaat:
Er zijn ook veel varianten. Bijvoorbeeld met de handen lager en de armen iets gestrekt en ook met het hoofd gebogen. Deze houding is ingetogen. Er is ook een meer gepassioneerde variant. De man rechts op de foto heeft God, of tenminste de slip van Zijn jas, al te pakken. ![]() |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Voor sommige mensen is voetbal een religie.
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Niet "een" maar "het" gebaar van alle religies naar hun vee!
|
|
|
#8 |
|
|
@Jay-P
Dat is jouw interpretatie misschien. In dit geval is het gericht tegen een abortuskliniek, als ik mij niet vergis. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Deze toch wat minder gebruikelijke christelijke gebedshouding ...
![]() heeft een lange geschiedenis: "Nu knielde hij [Salomo] daarop neer ten aanschouwen van heel de gemeenschap van Israël en strekte zijn handen uit naar de hemel" (2Kr 6:13). Dat Salomo omhoog keek naar God betwijfel ik vooralsnog. Het NT verhaalt dat Jezus op deze manier bad en joden bidden ook wel eens op deze manier. Hoe de handpalmen moeten worden gericht, van je af of naar je toe, daarover bestaan verschillende opvattingen. ![]() ![]() Aan de gebedshouding van iemand kan God dus niet meteen zien wat hij gelooft. Hij moet luisteren hoe de persoon Hem aanspreekt en dan moet Hij in de gewenste rol schieten. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Deze mijnheer kijkt naar boven en richt zich dus tot de hemel, die de gelovige zich boven hem denkt. Uiterlijk is dat niet zo, maar wel innerlijk. Het uiterlijke gebaar staat dus symbolisch voor een innerlijke waarheid, dat de hemel boven ons is, in hogere zin, dus boven ons verheven, een hogere wereld is. Zijn handen daarbij zijn extra om contact te maken en de zegen van God te ontvangen. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Europees Commissaris
|
![]() |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
|
Citaat:
Ziet hij iets of wil hij ons doen geloven dat hij iets ziet; is hij een poseur? In dat geval speelt hij een spelletje met ons en met God. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Minister-President
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Evenmin als God ooit iets horen laat, of slechts zeer zelden bij zij die begenadigd zijn. In die zin heb je gelijk dat het meer pose is dan werkelijkheid. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Banneling
|
Dit handgebaar betekent dat de persoon zich uitstrekt
naar God en zich volledig overgeeft aan Hem. Kijk maar hoe een klein kindje zijn armen uistrekt naar papa of mama om opgenomen te worden. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
De gebedshouding (orantehouding) met de handen ter hoogte van de schouders werd afgebeeld in de catacomben van Rome. Het is kennelijk een houding die specifiek is voor iemand die voorgaat in het gebed. Hij maakt zich groot als een antenne die verbinding maakt met God. De houding werd in de middeleeuwen nog wat preciezer bepaald zoals te zien is op het plaatje van de maagd hierboven met de Emmanuël-figuur op een rond schild op de borst.
Deze houding werd ook gebruikt in de Helleense cultuur. ![]() ![]() |
|
|
|