![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Is het levensnoodzalijk van de Vlaamse dialecten te houden? | |||
| ja |
|
5 | 29,41% |
| neen |
|
12 | 70,59% |
| liever emigreren |
|
0 | 0% |
| liever zelfmoord plegen |
|
0 | 0% |
| Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
Waarschijnlijk wél.
In het andere geval kan je beter emigreren of zelfmoord plegen. Laatst gewijzigd door bozoboko : 5 januari 2009 om 11:15. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
levensnoodzakelijk klinkt nogal fatalistisch he
Vroeger was ik meer voor een eenheidstaal zonder dialecten, maar nu vind ik die dialecten net een rijkdom. Met beetje goede wil verstaan we elkaar allemaal zonder al te veel moeite. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
|
Levensnoodzakelijk niet nee.
Maar als tweede "taal" wel aangenaam, zolang iedereen maar eens algemeen nederlands leert, wat nogal eens problematisch is voor westvlamingen..... |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Parlementslid
|
moavantoh! (= 'arrèlapjong' in het Antwerps)
|
|
|
#6 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Euhmmm, levensnoodzakelijk?
Allez, 't is goed, ja dan
Laatst gewijzigd door bentje : 5 januari 2009 om 15:28. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ge kunt zoal eens overdrijven in je taalgebruik, dat kan plezant zijn ...
maar "levensnoodzakelijk" zoals in deze draad, dat is nog zwakker dan een flauwe grap.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vind de openingsvraag ongeveer het equivalent van "Is het levensnoodzakelijk om de verschillende smaken voor kledij te houden?".
Moeten er wetten komen op welke woordjes en welke tongval er wel nog mogen? Dialecten zijn een natuurlijk proces. Ik ben dus noch tegen dialecten, noch tegen AN. AN op het werk en op school, dialect of AN thuis. Ik zou wel iedereen aanraden om het AN op z'n minst wat te beheersen en ik ben vurig voorstander van AN op school omdat het helpt om doorheen het hele Nederlandstalige grondgebied met iedereen te kunnen praten. En neen, dialecten zijn niet levensnoodzakelijk, maar ik vind ze charmant en naar mijn bescheiden mening helpen ze ook de sociale cohesie in de desbetreffende streek. Als student heb ik trouwens medestudenten gekend uit alle windstreken van Vlaanderen en later vaak bij vrienden geweest in Nederland. Soms viel er al eens woordje waar je uitleg moest over vragen, maar ik heb nooit problemen gehad met dialecten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Ik heb neen gestemd, maar enkel en alleen omdat er te weinig keuze was in deze poll.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
|
Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
#13 |
|
|
Neen, maar ik hou er wel van
Da w'allemaol tuupe elkander goe verstoan: das iel belangraak.
|
|
|
|
#14 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Al eens van Oostende naar Limburg gereist? Alle talen van Vlaanderen hoor je onderweg. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Banneling
|
Dialecten bestaan er overal, en ze veranderen ook door de jaren heen. Net zoals talen . Trouwens, als een dialect maar door genoeg mensen gesproken word, houd het op een dialect te zijn, en beschouwt men het als een taal. Een beetje zoals in de religie : een handvol believers, dat noemt men een sekte, zijn ze met een miljard of meer nog, dan noemt men het een godsdienst, hou gek het geloof in kwestie ook is...
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Banneling
|
Mitgard is opt forum sterk bezig met zijn genks....
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar toch tuitten mijn oortjes al. Laatst gewijzigd door bozoboko : 6 januari 2009 om 11:17. |
|
|
|
|