![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Minister-President
|
The Evolution of the Eye (2010) - Richard Dawkins
Een mooi en redelijke uiteenzetting van de mogelijke evolutie van het oog. Beginnend in zijn eenvoudigste vorm bij de eencellige Euglena met een lichtgevoelige spot. Het kan wel niets zien maar het kan het onderscheid maken tussen licht en donker. Dat betekent dat zo'n eencellige de mogelijkheid heeft om zaken te ervaren. Nu als men in discussie gaat met de vraag " wat maakt dat wij kunnen ervaren", men dikwijls antwoord met " het is het neuraal netwerk+zintuigen die maakt dat we kunnen ervaren." Een eencellige heeft geen neuraal netwerk en zintuigen op zich creëren geen ervaring. Lijkt mij duidelijk een verkeerde voorstelling van zaken.
|
|
|
#2 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Doet me denken aan die discussie met die Chinese kamer... ... daar ging het ook over de vraag / het probleem ( die btw totaal gecounterd is ) in welk onderdeel dat Chinees precies 'begrepen' werd om daaruit te gaan besluiten dat het geheel dan ook geen Chinees zou begrijpen. ook hier weer ... totale begripsverwarring van wat algemeen min_of_meer onder het woordje 'ervaren' begrepen wordt met een eenvoudige interactie zonder meer. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat ze ook over het hoofd zien is dat vroege levensvormen, zoals bijvoorbeeld de trilobieten, zeer geavanceerde ogen hadden met meerdere lenzen. En zij leefden zo vroeg dat er gewoon geen tijd was om zo'n oog te laten evolueren. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Tijd genoeg hadden die beesten, honderden miljoenen jaren.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Europees Commissaris
|
Misschien zien we wel door een alien gemaakt, die zich uitgaf voor god, die op zijn beurt dan weer door een andere alien werd geschapen.
|
|
|
|
|
|
#6 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Een eenvoudige interactie is geen ervaring nog wat ze in deze documentaire beschrijven als be aware. Ik denk ook dat zo'n eencellige met zo'n lichtgevoelige spot puur reactief op licht reageert. Eigenlijk zoals een thermometer op temperatuur reageert of een robot met sensoren. Het is de overgang tussen puur reactief, wat alle processen inhoud in de anorganische natuur, en een organisme die zich als een geheel identificeert wat mij interesseert. Het verschil zit er hier in dat zo'n organisme niet alleen extern interreageert maar ook intern. En dat maakt misschien het verschil tussen een zuiver reactief systeem en een ervarend organisme.
|
|
|
|
#7 |
|
Minister-President
|
Het beste bewijs dat het oog niet door een "intelligente ontwerper" ontworpen is, is het feit dat de camera in uw gsm een hogere kwaliteit heeft, veel eenvoudiger is en enkele ontwerpfouten niet heeft.
Zelfs een kind kan een betere camera maken met een schoendoos, een eenvoudige black box met zilvernitraatplaat. Het oog is duidelijk ontworpen door een blinde, domme ontwerper die geen idee had waar hij mee bezig was. Evolutie valt perfect onder die noemer. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Vreemdeling
|
Als ik Richard Dawnkins zie denk ik aan mijn neurotische leraar uit de lagere school. Hij kan wellicht een cola blikje platnijpen tussen zijn bilspleten...
Sorry, i don't buy that evolution crap. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Alles in de natuur wijst op een design. Niet in het minst het prachtige voertuig dat het menselijke lichaam is. Je kan de mensen echt alles wijs maken. Ik vind die die geloven in god dan nog van meer verstand getuigen dat die die geloven evolutie, alhoewel ze ook napraten wat ze met de paplepel hebben binnen gekregen. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
|
Citaat:
Als u gelooft in design, wie is de designer? Niets houdt u tegen om argumenten aan te brengen waarom evolutie niet kan. Wat bijvoorbeeld met alle fossielen? Wat is uw verklaring daarvoor? Laatst gewijzigd door geertvdb : 26 november 2014 om 15:25. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Minister-President
|
Evolutie is niet zo random dan je denkt. Mutatie zijn random maar dan komt de natuurlijke selectie die bepaalt welk organisme overlevingskansen heeft of niet. Het laatste bepaald wat een 'goed ontwerp' is en wat een 'domme'.
|
|
|
#12 |
|
|
Ik sta paf van de overtuigingskracht van uw argumenten...
|
|
|
|
|
|
#13 | ||||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Sommige mensen zien schoonheid. Anderen zien enkel lelijkheid. Schoonheid is in the eye of the beholder. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is al theorie en quatch. Ik zie een prachtige natuur waarbij er gehint wordt naar diepere ordes en structuren, patronen zoals de gulden snede die steeds terug komen. Alles is intelligent. |
||||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
|
Citaat:
Als er een grote komeet op aarde valt zijn veranderen die namelijk totaal, en kunnen wezens die nu inefficient zijn, plots zeer efficient worden. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |||||
|
|
Citaat:
Een sterk wetenschappelijk argument is dat is niet, hé. Citaat:
Ge maakt exact dezelfde denkfout die ge mij verwijt. Want ge ziet design in de schoonheid van de mens. Wie zegt dat dat opperwezen de mens als 'mooi' heeft bedoeld? Ik heb het trouwens niet over fysieke pijn, (wat nuttig kan zijn), Ik heb het over het baren van een kind, dat zolang duurt, met een groot risico dat er iets misloopt. Ik zie het nut daarvan niet in dat een designer daarin stopt. De evolutietheorie heeft daar wel een verklaring voor. Citaat:
Citaat:
Als ge denkt dat ik hier een voorbeeld ga geven van een fossiel dat de evolutie bewijst, vergeet het. Gij gaat toch elke keer antwoorden: dat is niet waar. In een nutteloos welles nietes spelletje heb ik geen zin. Citaat:
De gulden snede is een interessant fenomeen. In de evolutie zit veel wiskunde. De banen van de planeten bvb. Waarom is dat eigenlijk een tegenargument voor de evolutie? Kunnen evolutie en wiskunde samen bestaan? |
|||||
|
|
|
|
|
#16 |
|
Minister-President
|
Inderdaad. Ik weet exact hoe evolutie werkt, dat het alles behalve een random proces is. Maar het is ook een blind proces zonder afgelijnd doel.
|
|
|
|
|
|
#17 | |||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Het menselijk lichaam is enkel mooi in het licht van evolutie, dat een natuurlijk, inherent blind proces zo'n prachtig systeem kan bouwen. Vanuit het perspectief van een intelligente designer is het menselijk lichaam een miskleun. Een opperwezen had beter gekund. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De evolutietheorie omvat dan ook de evolutiewetten. Evolutie kan alle fossielen verklaren en zelfs voorspellen waar specifieke tussenvormen zich bevinden. De fossiele bewijslast wijst slechts naar 1 conclusie. Genetisch bewijs heeft onafhankelijk van fossielen hetzelffe evolutionaire pad blootgelegd. Dit samen leidtertoe dat evolutie de best bewezen theorie is die de wetenschap kent. Evolutie is beter bewezen dan zwaartekracht en elektriciteit. Denk daar maar aan als ge uw computer opstart. Het is trouwens behoorlijk eenvoudig om evolutie te falsifiëren. Zoek naar een pegasus, een draak of konijnfossielen in precambrisch gesteente. Evolutie verbiedt zonder meer dat een paard vleugels heeft, dus als gij een pegasus of centaur kunt laten zien, hebt ge evolutie ontkracht en wint ge de nobelprijs.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 26 november 2014 om 17:15. |
|||||
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De best aangepaste overleven, dat is een onverbiddelijke wetmatigheid. Evolutie zou random zijn als slecht aangepaste nu eens goed zou overleven en dan weer niet zonder aantoonbare reden, dus als het totaal onvoorspelbaar zou zijn. Als de aarde wordt getroffen door een komeet is dat geen toeval. Als men kennis heeft van de positie van kometen in onze zonnestelsel kan men zijn baan berekenen en een accurate voorspelling maken. Als de leefomstandigheden op aarde veranderen dan verandert ook de normen van aangepastheid op die nieuwe condities. Dat mutaties random zijn is allicht ook niet helemaal waar. Mutaties kunnen veroorzaakt worden door externe factoren zoals straling of chemicaliën daar kan men de term toeval ook niet op betrekken. Toeval is een term die we gebruiken over zaken waar we geen voorkennis van hebben en daardoor onvoorspelbaar.
|
|
|
|
#19 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|