![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
Stel dat CD&V-N-VA de grootste partij wordt, hetgeen ik persoonlijk allerminst geloof, maar kom. Hoe gaan ze dan Vlaanderen die "noodzakelijke bevoegdheden" geven? Bij mijn weten is het nog steeds de federale, wetgevende macht- waar vld-sp.a de lakens uitdelen die beslist over staatshervormingen
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Een Vlaamse regering heeft meer macht dan je denkt hoor 8)
|
|
|
#3 | ||
|
|
Tacitus, dit is weer een voorbeeld van traagheid en relaps. Nog geen uur geleden heb ik dit al geschreven. Je hebt het gelezen ook, want je hebt er op geantwoord (je antwoord kwam gewoon neer op een "who cares?")
Citaat:
En mijn laatste zin blijkt werkelijkheid te zijn...
|
|
|
|
#4 | |
|
|
Citaat:
In principe is het natuurlijk perfect mogelijk, en in andere landen gebeurt het ook wel dat deelstaatregeringen anders zijn dan de staatsregering, maar in België is dat niet goed mogelijk. Het probleem is dat er in Vlaanderen geen meerderheid gevormd kan worden zonder een van beide Vlaamse partijen die nu in de federale regering zitten. En ik denk niet dat het realistisch is te denken dat bijv. de VLD tegelijkertijd op Vlaams niveau met de CD&V en op federaal niveau met de SP.A kan of wil samenwerken. Ik verwacht dan ook bij een Vlaamse regeringswissel een gelijktijdige regeringswissel op federaal niveau. Daar zijn zelfs geen nieuwe verkiezingen voor nodig, want zowel rooms-blauw als rooms-rood kan op een meerderheid in de totale Kamer én in elk van beide taalgroepen rekenen. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Mja, toch, dit wordt lastig hoor (voor belgicisten).
Indien er een tripartie komt, kijk eens wie er dan nog in de oppositie zit.... .
|
|
|
#6 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Maar het Vlaams parlement kan wel de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen (recht op zelfbeschikking van de VN) Dus, laten we even speculeren, Stel dat "het Vlaams kartel" de grootste partij word met 30%, en het Vlaams Blok het ook weer goed doet met pakweg 22%. Even tellen, coalitie Vlaams kartel - Vlaams Blok= 52 % Wat kan er dan gebeuren denk je... Juist ja, de Vlaamse republiek zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan je denkt.
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|