Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2007, 17:37   #1
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard 16 GB's morgen in staking

De 16 GBs die met sluiting bedreigd zijn gaan zaterdag 29 september in staking. Naar het zich laat aanzien zullen ook andere GB's zich bij deactie aansluiten.

De comité's van klanten en burendie onder impuls van CAP (Comité Andere Politiek) tot stand kwamen, hebben inmiddels zo'n 25.000 handtekeningen verzameld.

Ze zullen morgen met een open brief aan de diverse GB's hun solidariteit betuigen.

meer info op: http://gb-campagne.blogspot.com waar je behalve de Open Brief aan de Vakbonden en de Directie van Carrefour ook een videoverslag vindt van de twee toernée's die CAP organiseerde.

Op indymedia ovl staat een interessante gedachtenwisseling over de zin en onzin van de CAP solidariteitsactie.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 22:24   #2
Sfax
Banneling

Standaard

Dan gaan we toch gezellig bij Colruyt of zo...
Of beter nog, bij de meest nabije Albert Heijn...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 00:06   #3
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Lap, de 'gewone' mensen zijn weeral eens het slachtoffer van deze asociale staking. Ik kan voor zulke acties weinig begrip opbrengen. Zeker de werkende mensen worden hiermee extra gestraft, zij hebben vaak alleen op zaterdag de mogelijkheid om rustig hun boodschappen te doen. Dan denk ik met heimwee terug aan de USA, waar vele grote en middelgrote supermarkten ook op zon- en feestdagen openzijn en dit tot laat in de avond of zelfs dag en nacht. Ook in Europese landen als Tsjechië, Polen, Portugal, Griekenland, Slovakije, enz. hebben vele supermarkten en winkels vriendelijkere openingstijden voor de werkende mensen.

Hebben de vakbonden geen beter initiatief dan dit, waarmee ze wel de directie / bazen zelf raken, maar niet de winkelende burger? Bijvoorbeeld het als protest 'gratis' uitdelen van producten of desnoods een ludieke staking in de week. Maar toch niet in het weekend ... en dan schrikken de fanatieke syndicalisten ervan dat ze bij brede lagen van de bevolking de sympathie hebben verloren. Ander en beter.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 00:20   #4
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

kleine kruideniertjes en winkeltjes en bazaarkes opendoen moet terug makkelijker worden.

als de gb voor 1 euro per kilo bloemkool verkoopt moet ik daar vlak voor hun deur kunnen gaan staan met betere en of goedkopere bloemkolen of met meerwaarde bloemkolen.

wanneer de gb dan wil dat ik daarmee stop kunnen ze me een arbeidscontract aanbieden om hun bloemkolen mee te gaan verkopen.

bieden ze meer dan wanneer ik alleen bloemkolen verkoop dan zal ik dat aanvaarden

slabakken hun voorwaarden weer terug af dan zet ik me opnieuw voor hun deur met mijn eigen bloemkolen.

indien zodoende de kleintjes dus ook toegang hadden tot de vrije markt dan zouden de prijzen zich nivelleren op basis van de prijzen die de kleintjes dan setten. of maw op de prijzen waarvoor kleintjes het aangeboden product op kleine schaal kunnen produceren.

de groten zouden daar dan enkel nog onder kunnen gaan indien ze hun werknemers hebben verleidt met betere opbrengsten dan wanneer deze zelfstandig en kleinschalig ondernemen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 september 2007 om 00:26.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 15:01   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
kleine kruideniertjes en winkeltjes en bazaarkes opendoen moet terug makkelijker worden.

als de gb voor 1 euro per kilo bloemkool verkoopt moet ik daar vlak voor hun deur kunnen gaan staan met betere en of goedkopere bloemkolen of met meerwaarde bloemkolen.

wanneer de gb dan wil dat ik daarmee stop kunnen ze me een arbeidscontract aanbieden om hun bloemkolen mee te gaan verkopen.

bieden ze meer dan wanneer ik alleen bloemkolen verkoop dan zal ik dat aanvaarden

slabakken hun voorwaarden weer terug af dan zet ik me opnieuw voor hun deur met mijn eigen bloemkolen.

indien zodoende de kleintjes dus ook toegang hadden tot de vrije markt dan zouden de prijzen zich nivelleren op basis van de prijzen die de kleintjes dan setten. of maw op de prijzen waarvoor kleintjes het aangeboden product op kleine schaal kunnen produceren.

de groten zouden daar dan enkel nog onder kunnen gaan indien ze hun werknemers hebben verleidt met betere opbrengsten dan wanneer deze zelfstandig en kleinschalig ondernemen.
Het probleem van kleine kruidenierszaken is dat ze zo vroeg moeten opstaan om naar de vroegmarkt te gaan.
Dat is er over.
Oud 29 september 2007, 15:08   #6
eno2
Banneling

Standaard

En waarom staken ze?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 15:18   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
De 16 GBs die met sluiting bedreigd zijn gaan zaterdag 29 september in staking. Naar het zich laat aanzien zullen ook andere GB's zich bij deactie aansluiten.

De comité's van klanten en burendie onder impuls van CAP (Comité Andere Politiek) tot stand kwamen, hebben inmiddels zo'n 25.000 handtekeningen verzameld.

Ze zullen morgen met een open brief aan de diverse GB's hun solidariteit betuigen.

meer info op: http://gb-campagne.blogspot.com waar je behalve de Open Brief aan de Vakbonden en de Directie van Carrefour ook een videoverslag vindt van de twee toernée's die CAP organiseerde.

Op indymedia ovl staat een interessante gedachtenwisseling over de zin en onzin van de CAP solidariteitsactie.
Maakt niks uit, ik hou nog 464 gigabyte over.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 15:23   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

:')
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 15:46   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En waarom staken ze?
Omdat er teveel turken rondom hun zijn komen wonen die ergens anders hun inkopen gaan doen.
Oud 29 september 2007, 16:32   #10
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Omdat er teveel turken rondom hun zijn komen wonen die ergens anders hun inkopen gaan doen.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 18:21   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Staak maar verder, jongens! De consument trekt gewoon naar een andere supermarkt, waardoor GB nog minder klanten en verkoop heeft.

Vakbonden denken echt niet meer na en staan tegenwoordig heel ver van wat in de maatschappij leeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 18:42   #12
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Onze vakbonden zijn gegijzeld door kleinlinks...
En de moet ontbreekt hen om daar iets aan te doen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 18:46   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Lap, de 'gewone' mensen zijn weeral eens het slachtoffer van deze asociale staking. Ik kan voor zulke acties weinig begrip opbrengen. Zeker de werkende mensen worden hiermee extra gestraft, zij hebben vaak alleen op zaterdag de mogelijkheid om rustig hun boodschappen te doen. Dan denk ik met heimwee terug aan de USA, waar vele grote en middelgrote supermarkten ook op zon- en feestdagen openzijn en dit tot laat in de avond of zelfs dag en nacht. Ook in Europese landen als Tsjechië, Polen, Portugal, Griekenland, Slovakije, enz. hebben vele supermarkten en winkels vriendelijkere openingstijden voor de werkende mensen.
Euh, in Griekenland sluit men op zaterdag al tamelijk vroeg (wat samenhangt met de orthodoxe gewoonte de zondag liturgisch reeds op zaterdagavond te laten beginnen). In de week echter zijn de winkels langer open dan bij ons, maar dat hangt samen met het leefpatroon van de Grieken die nu eenmaal veel later gaan slapen dan bij ons gebruikelijk is. Op alle officiële feestdagen (dus ook de feesten van de orthodoxe Kerk) zijn alle winkels gesloten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 18:58   #14
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

Veel blabla en weinig boemboem.
Ga naar bevoegde instanties, en vraag je een leurkaart aan, zodat je als marktkramer kan fungeren, en je hebt de mogelijkheid om op daarvoor voorziene momenten en tijdstippen je waren te verkopen. Zo moeilijk is het om op te starten. Richt je salon als buurtwinkel in, vraag opnieuw de nodige vergunningen aan, en je kan ook beginnen...

Zo moeilijk is het allemaal niet, maar dat past uiteraard niet in je betoog...
Oud 29 september 2007, 19:05   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Veel blabla en weinig boemboem.
Ga naar bevoegde instanties, en vraag je een leurkaart aan, zodat je als marktkramer kan fungeren, en je hebt de mogelijkheid om op daarvoor voorziene momenten en tijdstippen je waren te verkopen. Zo moeilijk is het om op te starten. Richt je salon als buurtwinkel in, vraag opnieuw de nodige vergunningen aan, en je kan ook beginnen...

Zo moeilijk is het allemaal niet, maar dat past uiteraard niet in je betoog...
Waarom zou ik in hemelsnaam zoveel moéten doen?
Stomme overheid. Laat mij eens de vrijheid om te staan waar ik wil.

Maar néén, liever oligopolies vormen en dan janken als de prijzen stijgen. Daar zijn ze goed in.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 september 2007, 19:16   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom zou ik in hemelsnaam zoveel moéten doen?
Stomme overheid. Laat mij eens de vrijheid om te staan waar ik wil.

Maar néén, liever oligopolies vormen en dan janken als de prijzen stijgen. Daar zijn ze goed in.
Dus, omdat er teveel gedaan moet worden, is het beter te gaan klagen en zagen over bedrijven, en zelf geen klop te doen?

Men is hier blijkbaar en kei in het vertellen wat anderen met hun geld mogen en moeten doen, zolang het eigen geld maar niet in het gedrang komt. Zelf eens risico's nemen en investeren, daarvoor heeft men hier de ballen niet.

Als alle buurtbewoners en het fameuze CAP dan toch zo ondersteunend zijn, dan let niets hen die GB's over te kopen, het personeel te houden aan identiek dezelfde loonvoorwaarden (inclusief de loonsverhogingen die ze uiteraard verdienen om de x jaar), zelf goederen in te kopen en daarmee de boel draaiende te houden. Wedden dat niemand dat zal doen? De beste stuurlui staan aan wal weet je wel.
Oud 29 september 2007, 19:25   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, omdat er teveel gedaan moet worden, is het beter te gaan klagen en zagen over bedrijven, en zelf geen klop te doen?
Dat staat daar toch niet?
Ik lever kritiek op het huidige beleid. Mag het nog?

Citaat:
Men is hier blijkbaar en kei in het vertellen wat anderen met hun geld mogen en moeten doen, zolang het eigen geld maar niet in het gedrang komt. Zelf eens risico's nemen en investeren, daarvoor heeft men hier de ballen niet.
Je hebt geen zak begrepen van wat ik zei.
Wát denk je dat dit is: "Ga naar bevoegde instanties, en vraag je een leurkaart aan, zodat je als marktkramer kan fungeren, en je hebt de mogelijkheid om op daarvoor voorziene momenten en tijdstippen je waren te verkopen." ?

Ik zal het je zeggen. Overheidsinmenging en dat kost geld. Wat achterlijk is, want de vrije markt kan dat beter.

Wat denk je dat dit is: " Stomme overheid. Laat mij eens de vrijheid om te staan waar ik wil."

Ik zal het je zeggen. Minder overheidsinmenging, minder geld. Waardoor mensen een betere toegang hebben tot de vrije markt die nu wordt afgeschermd door de overheid, waardoor je een hogere kapitaalincentive nodig hebt om toe te treden.

Snap je het al wat beter?

Citaat:
Als alle buurtbewoners en het fameuze CAP dan toch zo ondersteunend zijn, dan let niets hen die GB's over te kopen, het personeel te houden aan identiek dezelfde loonvoorwaarden (inclusief de loonsverhogingen die ze uiteraard verdienen om de x jaar), zelf goederen in te kopen en daarmee de boel draaiende te houden.
Neen, dat staat ze niet vrij, door een idiote overheid die 50% van het IN voor zicht houdt, waardoor ze de markt feitelijk afschermd voor enkel zij die een veel hogere kapitaalincentive heeft. Onliberaal en verwerpelijk.
Maar ja, mensen 'kiezen' daarvoor. Stelletje etatisten.

Citaat:
Wedden dat niemand dat zal doen? De beste stuurlui staan aan wal weet je wel.
Dat heeft daar niets mee te maken. Wel met het feit dat het protectionistisch en 'sociaal-democratisch' beleid dat enorm bemoeilijkt.
Oud 29 september 2007, 19:51   #18
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat staat daar toch niet?
Ik lever kritiek op het huidige beleid. Mag het nog?
Nogal zinloze, ongefundeerde kritiek als je het mij vraagt. Mag dat ook nog?

Citaat:
Je hebt geen zak begrepen van wat ik zei.
Wát denk je dat dit is: "Ga naar bevoegde instanties, en vraag je een leurkaart aan, zodat je als marktkramer kan fungeren, en je hebt de mogelijkheid om op daarvoor voorziene momenten en tijdstippen je waren te verkopen." ?
Regelgeving met betrekking tot verkoopsactiviteiten; guess what, de verfoeilijke oligopolies moeten aan nog strengere regelgevingen voldoen...

Citaat:
Ik zal het je zeggen. Overheidsinmenging en dat kost geld. Wat achterlijk is, want de vrije markt kan dat beter.
Het is niet dat type overheidsinmenging dat geld kost...

Citaat:
Wat denk je dat dit is: " Stomme overheid. Laat mij eens de vrijheid om te staan waar ik wil."
Een ongeïnformeerd staaltje "klaag maar raak"...

Citaat:
Ik zal het je zeggen. Minder overheidsinmenging, minder geld. Waardoor mensen een betere toegang hebben tot de vrije markt die nu wordt afgeschermd door de overheid, waardoor je een hogere kapitaalincentive nodig hebt om toe te treden.

Snap je het al wat beter?
Als het boeltje uitgelegd wordt door iemand die er zelf niet veel kaas van gegeten heeft, dan helpt dat niet bepaald in het verduidelijken van de hele zaak.
Jouw hoge kapitaalincentive om toe te treden beperkt zich tot 60€ per trimester. Afscherming en onbereikbaarheid zei je?

Citaat:
Neen, dat staat ze niet vrij, door een idiote overheid die 50% van het IN voor zicht houdt, waardoor ze de markt feitelijk afschermd voor enkel zij die een veel hogere kapitaalincentive heeft. Onliberaal en verwerpelijk.
Maar ja, mensen 'kiezen' daarvoor. Stelletje etatisten.
Aha, dus nu moeten die solidairen en CAP'ers plots ook winst gaan maken? Tiens, en dat terwijl ze een heel ander debat voeren...

Citaat:
Dat heeft daar niets mee te maken. Wel met het feit dat het protectionistisch en 'sociaal-democratisch' beleid dat enorm bemoeilijkt.
En geluk dat simplisme geen zeer doet...
60€ voor 3 maand en de moeite om eens naar een ondernemingsloket te stappen; daarna staat de markt voor je open... Waanzinnig moeilijk, inderdaad...
Oud 29 september 2007, 19:59   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogal zinloze, ongefundeerde kritiek als je het mij vraagt. Mag dat ook nog?
Ja, dat mag. Maar dan moet je natuurlijk wle zeggen waarom, hé!

Citaat:
Regelgeving met betrekking tot verkoopsactiviteiten; guess what, de verfoeilijke oligopolies moeten aan nog strengere regelgevingen voldoen...
Vind jij dat ook zo idioot? Mooi zo. Dan kunnen we samen een strijd voeren tegen de ontmanteling van de overheid.

Citaat:
Het is niet dat type overheidsinmenging dat geld kost...
Sociaal beleid kost geld, maar dat is niet erg. Dat is ook in een private markt. Sociaal beleid is inefficient. Een privéinstelling kan dat beter, dus dat zou geprivatiseerd moeten worden, natuurlijk.

Citaat:
Een ongeïnformeerd staaltje "klaag maar raak"...
Neen.

Citaat:
Als het boeltje uitgelegd wordt door iemand die er zelf niet veel kaas van gegeten heeft, dan helpt dat niet bepaald in het verduidelijken van de hele zaak.
Jouw hoge kapitaalincentive om toe te treden beperkt zich tot 60€ per trimester. Afscherming en onbereikbaarheid zei je?
Niet onbereikbaar. Wel oneerlijke concurrentie. Waarom is dat geen 0 euro? Waarom moet carrefour aan allerlei regels voldoen? Waarom moet ik sociale bijdragen betalen?
Allemaal zaken die veel efficienter aan een vrije markt overgelaten kunnen worden.

Citaat:
Aha, dus nu moeten die solidairen en CAP'ers plots ook winst gaan maken? Tiens, en dat terwijl ze een heel ander debat voeren...
Wat het idiote CAP en andere anti-welvaart idioten doen, boeit mij eigenlijk geen meter.
Het enige wat ik hier doe, is zeggen dat een pleidooi voor m�*nder overheid, over alle sectoren, een perfect gerechtvaardigd pleidooi is. Enkel mensen die een voordeel hebben bij de huidige overheidsstructuren door subsidies of werkloosheidsuitkeringen allerhande, kunnen zo'n structuur dat teert op de welvaart van zij die toegevoegde welvaart produceren, kunnen zo'n onrechtvaardig en inefficient systeem verdedigen.

Ik ben daar ook iemand van. Maar ik verdedig het niet.

Citaat:
En geluk dat simplisme geen zeer doet...
60€ voor 3 maand en de moeite om eens naar een ondernemingsloket te stappen; daarna staat de markt voor je open... Waanzinnig moeilijk, inderdaad...
Wat is moeilijker.

'60 euro elke 3-maand en op een verplichte plaats staan'
of
'geen geld en staan waar je wilt'
?
Oud 29 september 2007, 23:19   #20
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is moeilijker.

'60 euro elke 3-maand en op een verplichte plaats staan'
of
'geen geld en staan waar je wilt'
?
Het zal je verbazen, maar het tweede...
Mensen hebben vaak de neiging niks te doen of slecht te presteren, als er geen geld tegenover staat...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be