Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2025, 12:58   #121
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Terug naar Ford Genk.
Ford Genk had spoorlijnen liggen tot in de productiehallen.
Staal, Onderdelen, ... werd per spoor aangevoerd.
Op een gegeven moment besefte men dat stock geld kost, zeer veel geld.
Weet dat als je stock voor vier dagen hebt staan, je eigenlijk (in het geval van Ford) een 8000 voertuigen hebt staan in onderdelen, dat kost:
  • Veel ruimte
  • Een uitgelezen FIFO systeem
  • Geld aan materialen

Dus schakelde men over naar het just-in-time principe. Het magazijn reed met andere woorden op het spoor.
maar ...
Door de onzekerheid van het spoor (stakingen) stapte men af van goederentransport via het spoor naar goederentransport op de weg, hetgeen veel duurder was, maar wel bedrijfszekerder. Onrechtstreeks was de vakbond hier de grote schuldige.

PS: Niet dringend vervoer werd wel nog via het spoor getransporteerd.
Het goederenverkeer per spoor is al 20 jaar geprivatiseerd, er is al 10 jaar niet meer gestaakt, zo goed als al het personeel is vervangen, er is massa's concurrentie en het lukt nog steeds niet. Misschien lag het wel aan het feit dat het spoor niet zo flexibel is als de baan en niet aan de vakbonden ...
__________________
Islam is islamisme in rust, islamisme is islam in actie. (Wim Van Rooy)

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2025, 13:02   #122
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Gewoon een vastgoedvennootschap oprichten en geen werknemers meer nodig, noch klanten die alles te duur vinden. Gewoon elke maand de huur cashen. Kan hier en ook in buitenland.
En dan met huurders zitten die de boel ruïneren en/of niet betalen. Het zal altijd iets zijn. Er zijn weinig mensen die elke nacht rustig slapen.
__________________
Islam is islamisme in rust, islamisme is islam in actie. (Wim Van Rooy)

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2025, 13:31   #123
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het goederenverkeer per spoor is al 20 jaar geprivatiseerd, er is al 10 jaar niet meer gestaakt, zo goed als al het personeel is vervangen, er is massa's concurrentie en het lukt nog steeds niet. Misschien lag het wel aan het feit dat het spoor niet zo flexibel is als de baan en niet aan de vakbonden ...
Het goederentransport kan geprivatiseerd zijn.
Er is echter meer nodig dan ne trein en wat wagons hé.

Daarbij was 20 jaar geleden het kalf al verzopen.
Ik denk dat ze in 1994 of in 1995 overschakelden op wegtransport.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2025, 14:14   #124
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.588
Standaard

Nog voor de driedaagse staking: spoorbonden van plan om nog een week te staken
De spoorbonden zijn van plan om een week te staken als de hervormingsvoorstellen rond het pensioen of rond het statuut van het spoorwegpersoneel, in het parlement ter stemming zullen worden voorgelegd. Dat kondigde het gemeenschappelijk vakbondsfront ACOD, ACV Transcom, VSOA, ASTB en OVS donderdag aan op een gemeenschappelijk persconferentie.


Bovenop de algemene maatregelen die gelden voor de volledige bevolking, is bepaald dat het rijdend NMBS-personeel (dat nu onder voorwaarden al op 55 jaar op pensioen kon, red.) vanaf 2027 tot 67 jaar zal moeten werken. De perequatie en preferentiële tantièmes worden respectievelijk vanaf 2026 en 2027 afgeschaft. De berekening van het pensioenbedrag, dat nu gebeurt op de wedde van de laatste vier loopbaanjaren, gebeurt vanaf 2027 op de volledige loopbaan.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 20 november 2025 om 14:17.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be